Pc finner ikke Linux (Ubuntu)

Har du funnet en feil? Søk i dette forumet, så lag en ny tråd. HUSK BESKRIVENDE OVERSKRIFT!

Pc finner ikke Linux (Ubuntu)

Innleggav Vidarvel » ons 24.11.2010 17:55

Hei,
Har en Dell Latitude D630 som har hatt både Windows og Ubunti installert.
Normalt ved oppstart må eg først velge mellom XP og Ubunti, neste skjermbilde må eg velge hvilken versjon eg ønsker å starte. Dette har fungert helt fint.

Så oppdaterer eg gjennom Update-Manager i går, får beskjed om å starte på ny, men når eg kommer til det første skjermbildet og velger Ubuntu, bytter Pc'n bilde i ett microsekund, og restarter.
Beskjeden den gir i ett kjapt bilde før restart er: " Try (hd 0,0): NTFS5: "
Når eg pauser maskinen kan eg skrive inn en kommando, finnes det håp for dette på en sånn måte at eg beholder mine filer som ligger under Ubuntu, eller må eg reinstallere..?

Før denne oppdateringen troor eg at min siste oppdatering var versjon: Ubuntu 10.04 LTS og en del tall til, men endte på .25

Vidar
medlem i 160 måneder
 

Re: Pc finner ikke Linux (Ubuntu)

Innleggav omaha » ons 24.11.2010 18:41

Jeg TROR det er Grub2 som må fikses på.

Nå vet ikke jeg hvor dreven du er mht Linux, men fant frem denne lenken til deg. Jeg benytter ikke Ubuntu eller Grub2 selv - så jeg har ikke noe å tilføye desverre.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1581099
medlem i 204 måneder
 

Re: Pc finner ikke Linux (Ubuntu)

Innleggav Vidarvel » ons 24.11.2010 19:30

Takk, litt i tvil enda hvor mye hjelp det var der, er slettes ikke dreven,.. og i tvil om hva både drive heter, og nr på partisjonen linux er installert på :rolls eyes:
medlem i 160 måneder
 

Re: Pc finner ikke Linux (Ubuntu)

Innleggav viking60 » ons 24.11.2010 21:47

Du kan jo gå på "starte Ubuntu" linjen og trykke "e" du vil da komme i redigeringsmodus og få opp noe sånt som:
root (hd1,0)
kernel blabvle lfdsldføm fdsKF KFDS K DDL PFDS-...............
initrd... ... .... ... .. ..

Der kan du jo forsøke det som er foreslått nemmelig å endre:
root (hdx,0)
til
root (hd0,0)

Dersom det blir galt så kan du alltids endre det tilbake på samme måte.

Sånn i utgangspunktet ville jeg anta at Windows har (hd0,0) og Ubuntu har (hd1,0)
I slike situasjoner så pleier jeg å finne frem Mandriva Free som jeg har på en USB pen. der er det en fix MBR funksjon som pleier å fungere. Men Grub2 vet jeg for lite om jeg og. :-(

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Pc finner ikke Linux (Ubuntu)

Innleggav Vidarvel » tor 25.11.2010 15:24

Takk for hjelpen, men eg har ikke noen -start Ubuntu linje- Dette er vel en funksjon man muligens kan velge å ha i windows, men klarer ikke å finne noe sånt på min Pc...
medlem i 160 måneder
 

Re: Pc finner ikke Linux (Ubuntu)

Innleggav omaha » tor 25.11.2010 15:57

Bare for ordens skyld:
Anser det som relativt lite sannsynlig at du har mistet noen av dine personlige filer eller de tilpasninger du har gjort.

Ønsker du å være på den sikre siden tar du en livecd - f.eks Ubuntu's eller parted magic, starter maskinen med den - og kopierer filene dine over til en ekstern disk.
Jeg pleier å ha mine filer på egne partisjoner slik at de ikke blir berørt av sånt. Har du filene dine i "home" kan du kopiere /home/brukernavn/ katalogen med alt innhold. Da bør også ditt personlige oppsett bli med over på den eksterne disken.
medlem i 204 måneder
 

Re: Pc finner ikke Linux (Ubuntu)

Innleggav Vidarvel » tor 25.11.2010 16:39

Takk for hjelp!
Det er nettopp filene eg er redd for å miste, det er jo enkelt å legge inn Ubuntu på ny, men vil vente litt med den løsningen.
Da er du inne på noe av det som gjorde at eg gikk vekk ifra Windows, eg har Space Monger (god fil-utforsker) på en minnebrikke, men av en eller annen grunn kommer ikke minnebrikkene mine frem i windows-utforsker, men viser kun nede i hjørnet under "sikker fjerning av maskinvare",.. Kanskje noen som har tips om hva som må gjøres med dette? Har vært i "tjenester" å startet alt som har med plug & play å gjøre, men så langt uten hell!
medlem i 160 måneder
 

Re: Pc finner ikke Linux (Ubuntu)

Innleggav omaha » tor 25.11.2010 22:35

Tør ikke svare deg på det - jeg benytter helst parted magic om jeg skal innom Linuxpartisjoner.

http://partedmagic.com/
medlem i 204 måneder
 


Returner til v4 Feilrapportering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]