Hvilke programmeringsspråk kan du ?

Kategori overført fra Linux1

Re: programerig

Innleggav moma » man 27.11.2006 17:54

Stigo skrev:men men... noen som har noen gode tutorialer....


Et greit sted aa starte med Java
http://java.sun.com/docs/books/tutorial ... /unix.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Rinox » ons 04.04.2007 14:08

Grunnleggende C#, Grunnleggende Python, HTML (ekspert), CSS (ekspert), PHP (meget godt) og MySQL (ganske godt).
medlem i 198 måneder
 

Innleggav Roberth » ons 04.04.2007 14:15

HTML, CSS og litt php.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav stianiquniesz » tor 12.04.2007 10:28

Kan godt:
PHP, CSS, HTML

Kan _LITE_:
C,ajax,java,
medlem i 203 måneder
 

Innleggav art3mis » tor 12.04.2007 10:32

Kan bare bittelitt C++, php og perl.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Oztiz » lør 14.04.2007 20:52

Kan HAL(HansaWorld Aplication Language), HTML godt. Og PHP, SQL, XML noe. Og har valgt ut C++ og wxWidgets som selvstudie(Ikke kommet så langt enda... ). Og kommer til å ta en titt på QT etterhvert, siden jeg er Norsk!

Grunnen til at jeg har valgt C/C++ fremfor andre fine språk, er tilgangen på fri kode å se eksempler og hente ideer fra.
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Mathias » lør 14.04.2007 21:04

Jeg kan java og "php"

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav olear » lør 14.04.2007 21:05

Går for det meste i Javascript, HTML, PHP, Ruby, XSL og en god del shell-scripting (SED/AWK osv).

Det er mange språk jeg burde ha lært meg (eller tørket støv av), men har rett og slett ikke tid lengre.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Mathias » lør 14.04.2007 22:02

Html er vel strengt tatt ikke ett programeringsspråk:P

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav olear » lør 14.04.2007 22:15

Whatever ...

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav datapeder » søn 15.04.2007 3:21

hvilke språk er lettest å lære seg for en som aldrig har prøvd programering først?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Basic?

Innleggav devo » søn 15.04.2007 3:46

Basic? jeg begynnte med det. dvs, QBasic. Så var det TI83 som likner veldig føler jeg... liksom linje for linje og print og input. ikke noe merkelig må til for å få til noe. Lagde f.eks det joker-spillet (fem tall, velg opp eller ned osv) i en fart.. kunne faktisk ikke legge det fra meg :P. Men om du ikke har TI-83 eller QBasic, vet jeg ikke riktig :) TI-83 er en kalkulator fra Texas Intruments om noen lurte.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav datapeder » søn 15.04.2007 3:49

jeuda noen som er våken enda å ja! ;) hvordan får jeg startet med qbaisc foreksempel??

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav devo » søn 15.04.2007 4:04

last det ned herfra. det er egentlig laget for DOS, men kjører i windows og alt som kan emulere DOS.

http://www.devo.no/bas/QBasic.rar

her er programmet, en hjelpefil og en bas-fil som skal være linux.... eller ihvertfall det jeg trodde linux var når jeg lagde det :P (det var i 1999. i dag vet jeg såklart hvordan det funker osv :P).


1. Åpne Qbasic.exe
2. Trykk ESC
3. Åpne Linux.bas
4. Trykk F5 (kjører programmet)

Nå ser du hva som skjer osv... jeg vil først anbefale deg å bare endre litt på ting og sånt, og se hvordan det henger sammen, at Qbasic f.eks leser koden ovenifra og ned, osv. Sjekk Help > Index for en komplett liste over kommandoer og hva de gjør. Det var her jeg begynnte ihvertfall. Det jeg lagde kan vel mest kalles demoer, altså programmer som ikke har noen funksjon, bortsett fra å vise hva som kan gjøres. Så drev jeg på med HTML osv, før jeg fikk den kalkulatoren som jeg virkelig har lagd en del programmer for. Prøvde meg på assembler på den men det gav jeg opp, mest fordi jeg ikke skjønte mye bæret og guiden ikke virka (eller meg, hvem vet :P)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav dexx » søn 15.04.2007 9:59

Jeg kan lære meg alt hvis jeg vil...

Jeg har fantastiske 6 studiepoeng i PHP, og kunne dobbelt så mye som det jeg lærte fra før :P Jeg er selvlært i enda høyere grad i Ruby og bruker Ruby on Rails en hel del.

Jeg har tuklet med Java og C#, og hvis nødvendig må jeg vel se nærmere på dem også.

Jeg pleier å ta meg en "temahelg" av og til, og tenke "aha nå må jeg lage et lite program i et programmeringsspråk jeg ikke kan". Sist ble det en konsollbasert papir saks stein i java :)

Men jeg er nok ikke spesielt flink i annet enn PHP og Ruby.
medlem i 234 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron