Rails – en usikker platform for utvikling?

Rails – en usikker platform for utvikling?

Innleggav Brukarnamn » lør 24.01.2009 19:17

Netthotellet mitt leveres med Ruby on Rails. Jeg har sett litt på utvikling med RoR de siste dagene, men jeg har fått inntrykk av at platformen er i stadig ikke‐bakoverkompatibel forandring.

Fordelen med Rails skal være «magien i bakgrunden» og det er denne magien som forandrer seg. Nå slår Rails og Merb seg sammen og stadig ny ikke‐bakoverkompatibel forandring følger med det.

Hva tenker dere som bruker RoR i dag om dette? Stemmer inntrykket mitt og isåfall: hvordan skal man håndere dette som en utvikler?
medlem i 190 måneder
 

Re: Rails – en usikker platform for utvikling?

Innleggav ak » søn 25.01.2009 19:22

Jeg bruker ikke RoR og er derfor knapt nok kvalifisert til å ha noen mening om dette, men det høres jo ut som fantastisk reklame for Merb. Alle de problemene de introduserer for RoR utviklere lover de jo at Merb brukere ikke kommer til å ha.

Mine erfaringer fra Java (og litt Python) er at man velger seg en versjon og så bygger man på den med et to eller tre års perspektiv. Er du flink til å modularisere koden din klarer du helt sikkert å flytte den over til neste generasjon. Hvis du har en IDE som highlighter alle problemene så er det utrolig hvor mye kode man kan porte i løpet av et par dager.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Rails – en usikker platform for utvikling?

Innleggav leethal » ons 06.05.2009 19:57

Forskjellene mellom 1.x, 2.x og 3.x er markante. Innenfor disse releasene er det riktignok ikke store forskjeller — forskjellene mellom 2.2 og 2.3 er ikke mange.

Rails er enda forholdsvis ungt, 2.0 ble lansert i desember 2007. Det er derfor ganske naturlig at det skjer mange større endringer, ettersom Rails blir tatt i bruk i flere og flere ulike sammenhenger, og man får mer og mer faktisk erfaring med bruk av rammeverket.

Dersom man skriver (gode) tester, og følger med på hva som kommer av oppdateringer, er ikke oppgradering et stort problem. Oppdater til nyeste versjon, kjør testene, have lunch. Dersom man ikke følger med på oppdateringer, og ikke har gode tester, er det sikkert ikke så gøy å oppdatere. Det finnes ikke noen IDE-er jeg vet om som er særlig gode til å oppgradere Rails for deg heller.

Når det er sagt, er Rails laget for folk som digger å skrive kode. De fleste Rails-utviklere har ikke noe i mot å fikle med koden de har skrevet for å få appen sin til å være kompatibel med nyeste versjon.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 


Returner til Ruby



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron