Ødelagt mac. Harddisk mulig årsak?

Problemer med Mac1? Si fra her

Ødelagt mac. Harddisk mulig årsak?

Innleggav crezpiz » tor 10.11.2011 16:54

Heisann!

Fikk en brukt mac på døren i går. Og det er like før den går rett ut i søppelkassa igjen.
Det jeg gjorde var at jeg skiftet fra 1 gb ram til 4. Var ingen problemer med det. Og installerte kanskje 2-3 programmer på den også. Microsofts Word osv .. Så skulle jeg restarte macen, og det var da det skjedde.

Når jeg starter macen, kommer chime'n opp, så kommer skjermbildet opp med apple-logo'n og det hjulet som snurrer rundt. Og fra der kommer jeg ingen vei. Jeg har prøvd en hel del masse av saker og ting i single user mode,men ingen forandring da heller. Får blant annet "invalid sibling link". Jeg lurer på om kanskje harddisken er ødelagt. Det eneste jeg ikke har prøvd enda er å boote macen med installeringsdisken, men den har jeg heller ingen tilgang til. Da må jeg evt kjøpe en. Jeg skrudde opp macen og så at harddisken er av typen sata.

Det jeg lurer på er om jeg kan kjøpe en splitter ny harddisk som f. eks denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=620910, og kjøpe en lion install-dvd, om det da er mulig å bare installere fra scratch? Eller må man ha en spesiell harddisk?

Christian
medlem i 149 måneder
 

Re: Ødelagt mac. Harddisk mulig årsak?

Innleggav Master_Gismo » lør 07.04.2012 14:29

Rart det ikke er noen som har svart her, men du har kanskje funnet svaret alt?

Redigert: Stemmer det… hadde glemt at det er satt inn varme føler på harddisken på noen av maskinene. Da må den byttes ut med en av akkurat samme type…

Om du kan installere Lion, spørs om hva maskinen klarer å kjøre operativsystemet eller ikke. Men om Lion satt i den fra før, skulle det gå helt greit.

Men jeg tror det egentlig går å få en kopi av platen som følgte med. For det er jo betalt for Operativsystemet som sitter i maskinen.
Sist endret av Master_Gismo den lør 07.04.2012 16:34, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ødelagt mac. Harddisk mulig årsak?

Innleggav freddjoh » lør 07.04.2012 15:48

Hva slags Mac var det da?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 


Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]