Spørsmål om lovlighet og fildeling.

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Innleggav iBjorn » tor 15.03.2007 23:24

"Copyright infringement" er ganske enkelt den engelske termen for overtramp i forhold til loven om opphavsrett (åndsverkloven).

Ved å ha en disclaimer á la bildr.no (og praktisk oppfølging av denne, såklart) har du tatt ett skritt i retning av å holde din sti ren. Det er likevel slik at du som innehaver av tjenesten står som ansvarlig for innholdet på serveren, eller i det minste din del av den hvis vi snakker om et hostet domene. Det betyr at du kan stilles til ansvar for at andre har utnyttet din tjeneste til noe du ettertrykkelig har sagt i disclaimeren at du ikke tillater hvis du ikke har gjort hva som må anses som rimelig for å fjerne ulovlig innhold innen rimelig tid.

Det som mange ikke vet er at dette gjelder for privatpersoner også. Derfor er det ikke en kjempegod idé å ha for eksempel en åpen gjestebok, forum eller blogg der hvem som helst, gjerne under pseudonym og uten å bli avkrevd registrering med e-post, kan skrive akkurat det som passer dem. Greit at man er god på PHP altså, men man må jo bruke hodet til andre ting også. Dette er for øvrig en av hovedgrunnene til at et forum skal ha et moderatorapparat.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav ch_knapp » tor 15.03.2007 23:34

Pando gjør _nøyaktig_ det du nevner her. Bare med en fil som adgangskode, istedenfor en tekststreng.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tor 15.03.2007 23:46

Er folk klar over hvor dumme dagens unge faktisk er?

En artikkel på dagbladet eller VG fortalte om unger som laster ned musikk. De skjønner ikke hvorfor de skal gå i platebutikken og kjøpe musikken når de kan laste den ned gratis. Så ble det spurt: "Hva om artisten slutter fordi dere laster ned?" (ikke helt ordrett). Svaret: "Da kommer det bare noen nye".

Eh, ja. Fint at vi lærer ungene konsekvensene av hva de gjør. Plateindustrien er ikke akkurat de rette til å formidle poenget heller, da det smører så tjukt på at jeg faktisk får lyst til å være pirat.
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Gaijin » fre 16.03.2007 0:17

Det siste har med at de fleste artister idag er døgnfluer allikevel. Veldig få som har en lang karriere som musiker bak seg

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav iBjorn » fre 16.03.2007 0:27

Det som er forbløffende er at noen ser en sammenheng mellom sin egen etikk og moral og en artists kreativitet, personlige økonomi og stayerevne.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Gaijin » fre 16.03.2007 0:43

Hei forresten! imac'en funker bra hittils. Har hatt noen kernel panics, men jeg fant en gammel 256 MB ram brikke, og siden har den vært stabil.

Tiger ville ikke samarbeide før den ekstra minnebrikken, men kanskje nå?

Jentungen er blitt syk, så hun har ikke fått lekt seg med den, men vi skal prøve et Lek og Lær spill om Josefine i morgen.

For å gå tilbake til musikken vi snakket om. Jeg tror vi har blitt mye mer enbruk og kast generasjon enn vi vet. Det ser vi jo på musikken også, det er veldig få som holder på lenge. Det virker mest som de er ute etter en del raske penger, billige damer og berømmelse, og så forstår folk at musikken er skrot, of artistene forsvinner mer eller mindre.

Derfor er det moro med slike artister som lager 60 minutter med bra musikk, og ser tilbake på en karriere med opp og nedturer, og faktisk har en slags stayer-evne.

De fleste artistene jeg har i CD samlingen min har 8-9 album på samvittigheten. Og jeg betaler gladelig for virkelig gode CD plater. Men mange vil nok si jeg har harry musikksmak. http://www.electric-castle.com

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav sorthe » fre 16.03.2007 17:00

Oi, masse innlegg her...

Vi sporet litt av emnet, men men. Jeg føler det gle litt over i musikk-deling, og siden jeg har tenkt til å ha sperre for alle musikk filer (.mp3, .acc osv.) og enda en sperre på filer over 1MB tror jeg vi er ganske fort kvitt musikk-pirat-problemet.

Men så det er altså ingen som har noen idéer for å sjekke bedre om filen virkelig kommer fra brukeren? Eventuelt si diverse "hull" i en vanlig disclamer, slik at jeg kan skrive en fullgod én?

PS: Pando er vel et program du trenger på din data og mottakerens data? Jeg snakker om en system basert på en vanlig internettside, som i teorien kan overføre en fil på et minutt, og alt du trenger er en internettilkobling ;)
medlem i 213 måneder
 

Innleggav MacPetrus » fre 16.03.2007 17:28

http://www.yousendit.com/

i say no more.....
medlem i 232 måneder
 

Innleggav sorthe » fre 16.03.2007 18:33

Takk takk, sett pris på at du vil vise meg at det allerede finnes, men jeg sier ikke at jeg skal "offentliggjøre" prosjektet, mer med tanke på å bruke blandt venner.

Men selv om jeg ikke skal la den bli brukt av hvem som helst, kan jeg fortsatt bryte loven. Og siden du viste var alt for komplisert og "trial-for-free" opplagt... Hvertfall i følge min idé ;)
medlem i 213 måneder
 

Innleggav MacPetrus » fre 16.03.2007 18:42

skriv inn: avsender adresse, mottaker adresse og browse frem fil.. click send..

skal noe til å gjøre det enklere enn det da... så får han som skal laste ned fila en link på epost..

nei huff så vanskelig... blir bare benyttet av alle jeg sender for å dele filer støre enn 1mb, istdedn attachments til mail...
medlem i 232 måneder
 

Forrige

Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron