Inn med teskje

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Inn med teskje

Innleggav iPal » fre 11.02.2005 17:10

Etter å ha mottatt ADC pakken og installert Developer Tools har jeg begynt så smått å knote litt rundt og synes det er moro. Er veldig grønn og har ikke programmert siden jeg satt på Commodore 64 og skrev noe slikt som:

10: Print Pål Er Tøff!
20: Go to 10

...

RUN
:P


Trenger en enkel innføring i Java, UNIX, basic, HTML osv. Det er mange uttrykk som jeg helt enkelt ikke har peiling på hva betyr

Har sett på to bøker som jeg vurderer:

Absolute Beginner's Guide to Programming, Third Edition

eller:

Beginning Programming for Dummies

Noen som har lest disse el. har noe annet å anbefal som er mer rettet mot Mac?

Pål

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Atavistic » fre 11.02.2005 17:16

Ville heller investert i en bok om et programmeringsspråk, lært det skikkelig for så å gått videre. Når du kan et er det fort gjort å lære seg andre.

En eller annen elementær java bok vil fikse biffen.

Edit: Du må vel spørre deg hvor grundig du vil lære deg programmmering. Enkel html kan læres på en kveld, mens objektorientert java e.l. krever mer arbeid.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Inn med teskje

Innleggav jornki » fre 11.02.2005 17:22

iPal skrev:Trenger en enkel innføring i Java, UNIX, basic, HTML osv. Det er mange uttrykk som jeg helt enkelt ikke har peiling på hva betyr
Noen som har lest disse el. har noe annet å anbefal som er mer rettet mot Mac?

Det finnes mange fine bøker for å lære seg å programmere. Det du må huske er at fordi om et språk er populært så betyr det ikke at det er så veldig nyttig til akkurat det du vil bruke det til. Du bør tenke på hva du skal programmere, om det er til privatbruk eller om du satser på en karriære innen programutvikling. Hvis du bare skal programmere til MacOS til privat brk f.eks så ville jeg anbefalt deg å se på Objective-C. Men du bør starte med enkle ting for å komme inn i tankegangen. Start med HTML, så kanskje AppleScript, deretter Python/ActionScript(Flash)....osv helt til du ender opp med et språk du føler har alle muligheter som du trenger.
medlem i 243 måneder
 

Innleggav iPal » fre 11.02.2005 17:26

Vil vel egentlig bare få en oversikt og en bok hvor jeg kan slå opp uttrykk. Har lært meg litt HTML, og klart å lage en egen hjemmeside, men metoden jeg brukte var stort sett "prøve og feile", veldig lærerikt men det var utrolig tungvindt.

Målet for hobbyprogrameringen min blir vel å lære litt java for å klare å lage en enkel/meningsløs widget til Dashbord. Problemet mitt er at jeg ikke engang vet om dette er et realistisk mål :)

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]