Programmere programmer for Mac

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Programmere programmer for Mac

Innleggav WZot » lør 05.11.2005 2:15

Har lyst til å prøve meg litt på å programmere litt applikasjoner for OS X. Bare enkle greier i første omgang såklart; men hvem vet hva det kan føre til. ^_^

Noen gode bøker jeg bør kjøpe eller nettsider som anbefales?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav msulland » lør 05.11.2005 2:55

Kan anbefale c++, og Qt fra trolltech

søk på google etter c++ moro og gå på doc.trolltech.com for Qt info.

Qt er gui delen, knapper osv samt mye annet snadder en kan bruke.
medlem i 227 måneder
 

Innleggav WZot » lør 05.11.2005 3:07

Har vært litt borti C++ før. Kanskje se litt mere på det. ^_^

Qt er det samme som KDE bruker, er det ikke? Takk for tipsene!

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Jon » lør 05.11.2005 3:25

Apples XCode er vel et godt alternativ? Eller?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav WZot » lør 05.11.2005 3:36

Sånn som jeg forstår det virker Xcode å være mere et "hjelpeprogram" (eller mere riktig programmer) for å hjelpe til med å programere andre språk? Mao kompilator, utvikler "environment", etc. Mye mulig jeg tar feil da.. Inneholder kanskje noen fiffige måter å kommunisere med OSet på også?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav simen » lør 05.11.2005 3:52

Java er et fint sted å begynne :) Fin API på nett :)

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav jp_tix » lør 05.11.2005 5:22

Selv om jeg ikke har noen programmerings-erfaring (utenom enkle bashscript og Applescript) er jeg litt forundret over at folk som begynner på utdanning innen dette ofte lærer Java først? Det er vel et språk som det er svært lite sannsynlig at de kommer til å benytte seg av i stor grad i arbeidslivet? Skjønner at det kan være en god introduksjon, men hvorfor ikke begynne med noe man faktisk kan bruke senere?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav haavar » lør 05.11.2005 6:05

jp_tix skrev:Selv om jeg ikke har noen programmerings-erfaring (utenom enkle bashscript og Applescript) er jeg litt forundret over at folk som begynner på utdanning innen dette ofte lærer Java først? Det er vel et språk som det er svært lite sannsynlig at de kommer til å benytte seg av i stor grad i arbeidslivet? Skjønner at det kan være en god introduksjon, men hvorfor ikke begynne med noe man faktisk kan bruke senere?
Java er et veldig godt egnet spraak for nybegynnere aa laere seg siden det er lett forstaaelig, god API og lett og debugge. Med C/C++ ender du fort opp men en segfault, og ikke noen bedre forklaring hva som gikk galt.

Java er _veldig_ aktuelt for naeringslivet. Det er ytterst faa som utvikler programmer i C/C++ sammenlignet med bedrifter som driver med java (servlet) utvikling. Hvis det er et spraak som kan konkurere med java i "den virkelige verden", saa er det .net. Men av prinsipp, saa vil jeg ikke ta i noe .net med en 5m lang pinne. Heldigvis virker det som det er mest utbredt i Norge.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Gadgetman » lør 05.11.2005 13:54

Faktisk, det man bør lære om man skal lage programmer for næringslivet er Perl og PHP...

Det bedrifter vil ha er en fungerende applikasjon, RASKT!
Om den går 'litt' tregere enn om den ble skrevet i C++ eller Java har svært lite å si(om ikkje en av sjefene har fått buzzword overload, men da skal man bare holde seg unna det firmaet.)
medlem i 221 måneder
 

Innleggav thomasb » lør 05.11.2005 14:03

Om man vil lære objektorientert programmering (Java), har jeg hørt mye godt om blueJ. De bruker blant annet denne boka på dataingeniør-linja på HiBu: Kongsberg (en kamerat av meg som studerer der nå). Leser man reviews av blueJ-boka på Amazon, skjønner man også at denne boka kan være verdt å ta en titt på :)

Amazon reviews skrev:Really learn Java with "Objects First" and Bluej

Simply the best intro into Java / OO you are going to get

Simply brilliant

Learn by doing: best intro to a programming language

Beginners, don't think twice !!!

osv... :)

Jeg tror jeg ville skjønt mye mer av OOP ved å lære det på blueJ-måten, enn å lære det på "UiO - Rett på Java"-måten :P Der starter de med å lære programmeringsspråket Java, for så å lære OOP til slutt. Jeg tror det er en stor fordel å begynne med å lære OOP, for så å lære programmeringsspråket. Hva tror dere?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Programmere programmer for Mac

Innleggav thomasb » lør 05.11.2005 14:17

WZot skrev:Har lyst til å prøve meg litt på å programmere litt applikasjoner for OS X. Bare enkle greier i første omgang såklart; men hvem vet hva det kan føre til. ^_^

Noen gode bøker jeg bør kjøpe eller nettsider som anbefales?

Det kan kanskje være noe å hente fra følgende artikkel :)
http://maczealots.com/articles/development/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Linz » lør 05.11.2005 14:21

WZot skrev:Sånn som jeg forstår det virker Xcode å være mere et "hjelpeprogram" (eller mere riktig programmer) for å hjelpe til med å programere andre språk? Mao kompilator, utvikler "environment", etc. Mye mulig jeg tar feil da.. Inneholder kanskje noen fiffige måter å kommunisere med OSet på også?

XCode er et IDE verktøy som det i høyeste grad anbefales å sette seg inn i ved utvikling for Mac OS X. Dette gjelder da spesielt den fremtidige overgangen til Intel arkitektur, og muligheten for å kompilere builds for både Intel og PowerPC. Man ser mange som tidligere har holdt seg til å bruke f.eks. Codewarrior, men som nå skifter over til å bruke XCode.

Skal du drive med utvikling for Mac, er det to bøker jeg kan anbefale:
- Cocoa Programming for Mac OS X
- Programming in Objective-C

Dette er de to bøkene som oftest anbefales for å komme i gang med programmering for Mac OS X.

Når du så har begynt å få fingrene i det, kan det være greit å se på noen av de open source programmene som finnes der ute.
Sist endret av Linz den lør 05.11.2005 14:43, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav WZot » lør 05.11.2005 14:39

Takk for alle gode tips og lenker!

Har endel erfaring med OOP PHP og Java fra før, riktignok CLI, ikke GUI. Kanskje jeg bør "utvide horisonten" i Java først til mere GUI saker, og deretter kikke på litt mer OS X spesifikke utviklerprogrammer som Cocoa.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Linz » lør 05.11.2005 14:42

WZot skrev:Takk for alle gode tips og lenker!

Har endel erfaring med OOP PHP og Java fra før, riktignok CLI, ikke GUI. Kanskje jeg bør "utvide horisonten" i Java først til mere GUI saker, og deretter kikke på litt mer OS X spesifikke utviklerprogrammer som Cocoa.

Nope...GUI er et helvete i Java (min erfaring), og det er ikke nødvendig i det hele tatt, med tanke på Cocoa.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav thomasb » lør 05.11.2005 14:42

WZot skrev:Takk for alle gode tips og lenker!

Har endel erfaring med OOP PHP og Java fra før, riktignok CLI, ikke GUI. Kanskje jeg bør "utvide horisonten" i Java først til mere GUI saker, og deretter kikke på litt mer OS X spesifikke utviklerprogrammer som Cocoa.

Hvis du hovedsaklig vil lære å programmere programmer for Mac OS X, vil det nok lønne seg å starte med de to bøkene Linz anbefaler. Du kan få kjøpt dem som en "bundle" på Amazon.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Neste

Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron