æøå feil HTML (LØST LYKKELIG SLUTT)

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Innleggav tjodolv » ons 11.04.2007 22:28

Ehm, dette virker muligens veldig teit, men nå løste det seg "helt av seg selv". Jeg skulle til å spørre om enda en ting, nemlig at da jeg forsøkte å validere CSS-dokumentet til siden, skiftet valideringssiden hos w3c.org til kinesiske tegn - nå funket det også... Dette høres for meg selv ut som om jeg bare har lastet opp feil versjon av dokumentene, men jeg har bare hatt den ene UTF-8 versjonen...

hmmm... o_O ?

(<--- n00b elns...)

For øvrig var feilen gjennomgående, uavhengig av om den kom fra database eller hardkoding. Jaja, det var i alle fall her jeg lærte hvordan det skal være :) Takker og bukker

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav decodex » ons 11.04.2007 22:31

Du har nok lastet opp feil enkodet versjon eller en versjon med feil informasjon i meta-elementet. Om du fikk kinesiske tegn høres det mest ut som at du har lagret som UTF-16 eller UTF-32, mens validatoren tror det skal være UTF-8 e.l..

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav ArneØ » man 13.08.2007 22:32

Jeg bumper denne tråden i og med at jeg føler den nesten gir meg svar på problemet mitt, men bare nesten. Har akkurat begynnt å sette meg inn i HTML/CSS og ryker på det, etter hva jeg forstår, kjente problemet med æ, ø, å. Skriver i Coda og har satt det til UTF-8. Likevel får jeg bare opp tre ? inne i en svart "diamant". <i>tror</i> jeg har lagt in meta stringen som blir nevnt i denne tråden riktig, men om noen kunne tatt seg en kjapp titt på bildet å si meg hva jeg gjør galt hadde det vært veldig fint.
Bilde

Har kun godt gjennom noen helt basic tutorials anngående HTML så kan godt hende jeg begår noen grunnleggende feil.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav decodex » man 13.08.2007 22:45

Ser ingen umiddelbare feil i den filen. Du er sikker på at den har blitt lagret som UTF-8? Har såvidt testet Coda, men om du f.eks. valgte UTF-8 i innstillinger etter du lagret den filen første gang kan det godt være den filen ikke har blitt endret.

Om du kunne lastet opp filen et sted hadde det vært lettere å hjelpe. Det kan også være serveren du tester siden på, men burde ikke.

En liten detalj som ikke er relatert til problemet, men... Endret lang="en" til lang="no" om du tenker skrive en norsk side :)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav ArneØ » man 13.08.2007 22:57

Filen er lagret lokalt på disk og åpner den i Safari. Laget et nytt dokument og sørget for at UTF-8 er valgt, men det er ingen endring. æøå fremstår fremdeles som ???.
Skal prøve å få et eksempel online hvis du heller vil se på det, men det får blir i morgen. skal snart på jobb og ett par timer søvn er heller ikke å forakte ;p , thanks though!

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav ArneØ » tir 14.08.2007 15:46

Nå ordnet det seg på ett hvis, eller det vil si jeg fant hvor feilen ligger. i !DOCTYPE hadde jeg DTD XHTML 1.0 <b>STRICT</b>. når dette ble endret til <b>TRANSISTIONAL</b> ordnet det seg og æ,ø,å fremsto skikkelig på siden. Kan dette stemme? og hva er i såfall forskjellen mellom strict og transistional?

edit: Var visst litt rask der gitt. Det funker kun på den lokallagrede filen, ikke på den som ligger på home.no/arneoverland.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav taG » tir 14.08.2007 22:59

Da kan det høres ut som om serveren du bruker ikke støtter UTF-8 i det hele. Sats heller på iso og bruk &aring; osv. for æøå.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Forrige

Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere