Mac Pro eller iMac for utvikling?

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Mac Pro eller iMac for utvikling?

Innleggav geagle » tir 07.08.2007 21:05

Hei, jeg spørr for en venn som er Windows bruker. Han lurer på forsjellen i ytelse mellom iMac (nyeste i glass) og Mac Pro, det han skal bruke den til er stort sett utvikling av programmer på amatør nivå og spilling.

Hva anbefaler dere? prøvde å finne benchmarks som sammenligner disse to men fant ikke noe. (altså av den forrige iMacen)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Tonedefeat » tir 07.08.2007 21:26

Den nye iMacen er et råskinn uten like.. I svært tynn innpakning.. Noen av iMac konfigurasjonene slår Mac Pro + at den er billigere

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Innleggav keiserjohn » tir 07.08.2007 21:38

Mac pro, er en mye bedre maskin med tanke på oppgradering, og utbyggningsmuligheter.

Den sitter med 2 stykk intel core2duo prosessor, altså 4 kjerne, mot imac sine 2.
Den har 8 minne slots, for minneoppgradering og 4 sata disk plasser.

Så hvis man har behov for mye kraft, og god expansjons muligheter, er Mac Pro en sykt mye bedre maskin enn imac.

Men den koster jo sitt.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav geagle » ons 08.08.2007 23:23

Ja, han tenker jo mest på Mac Pro, men nå har vi kun student intekt, så jeg anbefaler iMac. Jeg vet ikke helt hvor mye kraft som trengs for utvikling av småprogrammer og bare litt pusling med programering? Men han vil dog ha en mac som kan holde til utvikling et stykke inn i framtiden også.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav tjodolv » ons 08.08.2007 23:37

iMac vil holde til det du beskriver. Lenge. Husk at Mac Pro med sine to prosessorer (som er to- eller firekjernede) i all hovedsak er et råskinn til for eksempel videoproduksjon og liknende. Men selvfølgelig, har man lyst (og råd) har man lov ;)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav csharp » ons 08.08.2007 23:51

Tipper det holder fint med en iMac til det du beskriver her. Har selv drevet endel med utvikling på Windows, .NET programmering og der merker man at det er kjekt med multiprosessering når man skal kompilere store prosjekter i hvertfall. Og mye RAM er også fint. Til mindre prosjekter slik du beskriver tror jeg en iMac med Core 2 Duo holder leeenge.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav RolfA » ons 08.08.2007 23:58

Det kommer vel litt an på hvilke program han skal lage. Jeg benytter Xcode (IDE som følger med Mac OS'et) på en to år gammel iBook og det funker greit med den enkle programmeringen jeg har gjort (Java og Applescript, sliter litt med Quartz programmering pga. grafikkort, men det bør ikke være problem på noen Intel Macer), samt eksemplene som følger med i Xcode. Det er ikke så ofte jeg programmerer, men jeg har hørt litt på Podcast om programmering (LatenightCocoa og CocoaRadio) og har ikke inntrykk av at maskinvaren har så mye å si for programmering (bortsett fra 3d og video programmering).

Jeg har ikke sett ytelsetester på nye iMac ennå, men regner med at den beste versjonen er overlegen Macbook Pro -> Macworld har en test av den siste utgaven av Macbook Pro C2D 2.33 Ghz hvor Mac Pro er referanse: http://www.macworld.com/2007/06/firstlooks/mbp17benchmarks/index.php

Regner med at Macworld publiserer tester av den nye iMacen snart.
medlem i 227 måneder
 

Innleggav postlogic » tor 09.08.2007 10:10

Jeg har ingen problemer med å programmere på min MacBook.. Spesielt siden du sier det er snakk om småprogrammer er ikke dette noe som kommer til å være et problem i det hele tatt.

Spilling derimot, vil jo kreve sitt. De nye iMacene bør iallfall klare å dra det meste, om enn ikke på beste grafikk.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav NyZeta » tor 09.08.2007 10:46

Først en liten rettelse: iMac kjører Core 2 Duo / extreme prosessorer. Disse kjører 2 kjerner. (Trodde Extreme prosessoren kjørte 4, men det står ikke noe om dette på apples hjemmesider.) Mac Pro har TO prosessorsokler og kjører dermed ikke Core 2 Duo, men industriprosessoren Xeon 5300. Disse får du med to eller fire kjerner og Mac Pro har da med andre ord 4 eller 8 kjerner tilgjengelig. Den bruker dyrere ram av typen FBdimm som står for Fully Buffered Dual Inline Memory Module.

Når det gjelder spilling vil jeg tro at iMacen gjør nytten for seg, men det er, som nevt i tråden tidligere, ingenting som slår en oppgradert Mac Pro selv ikke på spillefronten. Hvis du virkelig spytter i koppen, får du et Nvidia Quadro FX4500 kort. Det er noe av det råeste du kan få til dags dato på industrimarkedet. Det hevder seg godt selv på spilling, men selvfølgelig er prisen helt bort i natta. Men tar du med deg et radeon XT1900 kort så er ikke dette heller å kimse av. 512mb DDR2 ram er dobbelt av det som står i en iMac.

Når det gjelder minne har du jo store muligheter for oppgradering. Skulle lagringsplassen ta slutt finnes det Sata disker på TB størrelse og dem får du plass til fire av i Mac Proen.

Driver han med småutvikling så er nok iMacen helt grei. Driver han med mye kompilering så ville jeg helt klart gått for en Mac Pro, da den har fire kjerner (minimum) å forsyne seg av. Har en Intel Xeon 3220 på serveren min. Den kjører på 2.4ghz. Samboeren min har en iMac som går på 2.16ghz. Jeg la inn gentoo for sammenligningens skyld på iMacen. Kompilering av X11-pakken (totalt ca 420Mb kode) kompilerer over 300% raskere på Xeon prosessoren. Begge maskinene kjørte på 2gb minne.

Men nå er det jo sånn at mye vil ha mer. Og sånn vil det alltid bli. Frøkna har den forrige modellen av iMacen og den er ypperlig. Nå kjøpte vi modellen som var litt dyrere for å få med oss Radeonkortet. Hun er ikke den som spiller så veldig mye, men det fungerer i høyste grad å spille på den. Så det er ikke noe å si på det. Og jeg regner med at et Radeon 2600 HD kort sikkert fungerer kjempe til spilling, men jeg tror jeg ville anbefalt ham 256mb ram på skjermkortet når han først skal ha den til spilling. Og av harddisk ville jeg sørget for å få en stor disk med en gang. Minnet kan han oppgradere selv siden.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav svar » tor 09.08.2007 11:26

Enig med NyZeta :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav geagle » fre 10.08.2007 16:58

Må bare få sagt at dette skal kjøpes med student inntekt :-! han vil helst unngå Mac Pro om det er mulig, men blir vel å kjøpe standard konfigurasjon Mac Pro om han må, med mer RAM.

Han skal studere data engeniør på høyskole såvidt jeg vet, vet ikke helt hvor profft dette er men, tror dere iMac holder til dette? tenker da på 2.4Ghz med max ram.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav NyZeta » fre 10.08.2007 18:37

Du må ikke missforstå når jeg sier at iMacen ikke duger. Selvfølgelig er den bra, men vil han ha det lille ekstra, så kan det være en fordel å kjøpe en Mac Pro.

Det blir som å sammenligne den kvasseste golfen med den minste porschen. Du klarer sikkert å bestille golfen med seks sylindre og trimme den med turbo og høyere ladetrykk og du klarer sikkert å kjøre fra den minste porschen. Men det kommer et tidspunkt der en dyr nok porsche kjører fra golfen. Om du skjønner hva jeg mener.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav GeneralCody » ons 19.09.2007 14:45

Begge maskinene holder leeenge i utviklings sammenheng.

De som jobber med utvikling på profesjonellt nivå, bruker "farmer" av maskiner for å kompilere tung kode.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav csharp » tor 20.09.2007 9:13

Jeg jobber som utvikler til daglig og kjenner mange som gjør det samme.
Både jeg og dem bruker helt standard laptop'er til dette arbeidet, og det går helt fint.

En iMac yter bedre enn de fleste laptop'er pga mye raskere harddisk (3,5" er mye kjappere enn 2,5"), så det er bare å kjøpe iMac og spare massevis av penger.

Slik jeg ser det er Mac Pro først aktuelt om man skal drive med videoredigering eller rendering, men selv her kan en iMac duge dersom man makser den med RAM og har en diger disk i.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Polymorph » tor 20.09.2007 9:58

Jeg vil tro en Mac Pro er litt overkill til hans bruk, og ikke minst et dyrt valg.

Han er jo kanskje litt mer fremtidssikret med en Mac Pro med tanke på utbyggingsmuligheter enn med en iMac, men jeg vil nå tro at iMac-en vil leve lenge den og.

Mac Pro-en bråker vel litt mer også. Den som står hos Humac i Drammen genererer noe viftestøy, men iMac-ene pleier å være knusk stille, selv under heavy arbeid.

Ikke at det er negativt for Mac Pro-en. Jeg vil nå tro den har grunn til å suge ut varm luft, men bare med tanke på om han er støysensitiv eller ei (selv takler jeg ikke maskinstøy).

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]