Webside, wiki...?

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Webside, wiki...?

Innleggav fjelltopp » tir 04.09.2007 22:57

Hei. Tenkte jeg skulle høre i forumet før jeg begynner helt feil ut.

Som hobbyprosjekt i høst skal jeg utvikle en nettside som tar for seg alle brefall i Norge (brefall.no). Siden skal være en guide til folk som av en eller annen grunn har lyst til å ta seg opp disse brefallene.

Rent teoretisk sett kunne man laget en én-veis kommunikasjon hvor jeg skriver litt om alle brefall i Norge, hvor vanskelig de er osv. Men det fungerer dårlig i praksis. Brefall endrer seg veldig mye (opp til noen hundre meter i året), så det vil være gunstig at brukere skal kunne oppdatere forhold etter å ha vært der selv.

Tenker i utgangspunktet på en wiki-side. Jeg er ikke veldig erfaren på området, så hva er de kiipeste fallgruvene? Noen tips ut over det?

Har webhotell på Pro ISP, og har full tilgang på PHP, så det bør ikke være noen tekniske problemer der...

Takk for tips! (Sorry at det ble en litt lang tråd...)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Lersveen » tir 04.09.2007 23:08

Eh, du kan jo bruke mediawiki f.eks da? Har ikke erfaring med det så kan ikke annet enn å dirigere deg dit også får du se om du får noe ut av det.
http://www.mediawiki.org

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav fjelltopp » tir 04.09.2007 23:10

Ok. Har en del moduler "innebygget" i hjemmesiden. Blant annet PHPwiki og tikiwiki.... Mye å velge i her ute.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Lersveen » tir 04.09.2007 23:14

Hmm, ja sant :-P
Jeg har bare gått utifra at mediawiki er beste alternativ sånn siden wikipedia bruker det :P

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav fjelltopp » tir 04.09.2007 23:16

Hehe. Jepp. Jeg har ikke peiling akkurat, men det er greit å høre litt erfaringer. Veldig leit å begynne på feil spor...

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Sebbe » tir 04.09.2007 23:20

Det som er kjipt med mediawiki er at du MÅ ha php5 for at det skal funke... er ikke alle webhotell som har oppgradert til php5 enda og fortsatt kjører på php4 (php4 støten blir gradvis borte med tiden som kommer... tror bare sikkerhets oppgradering er det som vil komme av oppdateringer etter nytt år (husker ikke helt hvordan det er) står om det på http://www.php.no (ikke om mediawiki men om støten til php4
medlem i 206 måneder
 

Innleggav fjelltopp » tir 04.09.2007 23:22

Har PHP 5, så det bør ikke være noe problem i utgangspunktet.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Sebbe » tir 04.09.2007 23:25

nope, burde ikke bli problem da ;)
For meg som har webhotel hos egoria (skal snart kvitte meg med det ettersom jeg ikke trenger det (tester scripta mine på mac'n nå (kunne ikke det før ettersom jeg hadde windows og den var veldig dårlig ;)) som bare har php4 så ble det problemer da jeg prøvde å installere mediawiki :p


Lykke til med prosjektet ditt da :)
medlem i 206 måneder
 

Innleggav fjelltopp » tir 04.09.2007 23:28

takk, takk. Pro ISP virker ihvertfall veldig bra den første timen jeg har brukt det.

Er det ingen som hater den ene eller den andre wiki-utgaven? Trenger noen sterke meninger... :D

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav rossi » tir 04.09.2007 23:30

Jeg har brukt Pro ISP i flere år og er meget fornøyd. Jeg har brukt hjemmesiden til internettbutikk (tidligere) og har hatt meget høy trafikk.

Mvh. Rossi

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]