Lære å programmere

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Lære å programmere

Innleggav kajac2 » lør 21.02.2009 14:27

Hei.
Jeg har lyst å begynne å programmere på Mac, men synes det er svært vanskelig å sette seg inn i. Man har Objective-C, Cocoa, Carbon, C, C++, Objective-C++ osv. Hva er de forskjellige tingene, og hvor og hva skal jeg starte med? Har allerede god erfaring med Visual Basic, og der forholder du deg til kun én ting, nemlig VB. Ønsker å porte et av mine windows-programmer til Mac.

Takker for svar.
medlem i 198 måneder
 

Re: Lære å programmere

Innleggav fmortens » lør 21.02.2009 19:48

Objective-C er programmeringspråket som Apple har valgt som programmeringspråk for OSX.

Cocoa - er Apples rammeverk for programutvikling for OSX (med Objective-C)

Kort: forhold deg kun til Objective-C (Cocoa) - det er alt du trenger for å lage programmer til OSX.

- - -

Carbon - er det gamle rammeverket - fysja.

C - Gammelt programmeringspråk fra 70-tallet.

C++ er en utvidelse av C (objektorientert) - objective-C er også en utvidelse av C.

- - -

Hvis jeg skal anbefale en bok:
"Learn Objective-C on the Mac" Apress
medlem i 242 måneder
 

Re: Lære å programmere

Innleggav kajac2 » lør 21.02.2009 20:22

Så da må jeg lære meg Objective C.
Er http://cocoadevcentral.com/ et bra utgangspunkt?
medlem i 198 måneder
 

Re: Lære å programmere

Innleggav fmortens » lør 21.02.2009 20:35

Det kan funke det - personlig foretrekker jeg bøker - en annen online-ressurs er Apple Developer Connection (http://developer.apple.com/).
medlem i 242 måneder
 

Re: Lære å programmere

Innleggav kajac2 » søn 01.03.2009 0:58

Mitt nye tulleprogram, AlertBox.app
Et enkelt lite prosjekt jeg laget for å få et bedre innsyn i koden.
BildeBilde
Uansett, i dette prosjektet har jeg lært å bruke diverse kommandoer, inkl å connecte kontroller i Interface-builder til kode.

Har etterhvert begynt å forstå hvordan alt henger sammen.
medlem i 198 måneder
 

Re: Lære å programmere

Innleggav bonski » tor 02.04.2009 23:03

Skal du virkelig lære å programmere så skal du vite at det ikke bare er å lese en bok og så er man ferdig utdannet. Jeg har kodet profesjonellt på den 15 året og jeg lærer stadig noe nytt. Man kan godt snekre sammen et enkelt program uten å egentlig kunne alt for mye, men skal man utvikle et program som skal kunne vedlikeholdes og utvides så er det mye mer krevende. Mitt beste tips for nybegynnere er å starte med noe som er lettere enn C/C++ eller Objective-C. Java kan være en greit språk, selv om jeg leser i flere tråder her at Java ikke er bra, æsj etc etc. Mistenker disse uttalelsene kommer fra noen som egentlig ikke vet helt hva de snakker om. Joda, Java er alt for verbost, men det er et takknemlig språk å jobbe med.

Jeg ville allikevel ha valgt et annet språk enn Java for en nybegynner, og ikke for å kode Cocoa applikasjoner, siden Apple ikke støtter det lenger. Ruby, Python eller Groovy er et bedre valg etter min mening. Min personlige favoritt av disse er Ruby.

Jeg ville ha kjøpt meg et par bøker, selv om jeg ikke har lest de så har jeg veldig gode erfaringer fra de andre bøkene fra dette forlaget (og jeg har lest ca halvparten av de :-)

Bøkene jeg tenker på er http://www.pragprog.com/titles/ltp2/lea ... nd-edition som etter sigende gir deg et bra grunnlag for å komme igang. Deretter ville jeg ha vurdert http://www.pragprog.com/titles/bmrc/rubycocoa som tar for seg Ruby for å kode Cocoa. Skulle du ønsker å gå videre til Objective-C så vil du dra nytte av det du har lært om Cocoa her også.
medlem i 218 måneder
 

Re: Lære å programmere

Innleggav spiffers » fre 03.04.2009 1:00

Dette er ikke ment som kritikk, bonski, men kunne du forklart meg hvorfor noen som skal lære seg sitt første språk skulle velge ruby fremfor objective-c, når det er sistnevnte som egentlig er veien å gå til syvende og sist?
Jeg har nettopp begynt med objective-c, men har ikke kommet så langt at jeg er fastlåst der, vil ha argumenter for hvorfor jeg heller skulle lære meg ruby fra bunn av...
medlem i 184 måneder
 

Re: Lære å programmere

Innleggav bonski » fre 03.04.2009 11:23

Tar det ikke som kritikk, selv om jeg skulle ha tålt det også :-)

Dersom du synes at det går bra med å begynne med Objective-C, så for all det, fortsett med det. Grunnen til at jeg her anbefalte f.eks Ruby er at det er enklere å komme i gang med. Dersom man kun ønsker å utvikle Desktop applikasjoner mac så er Obj-C tingen helt klart, selv om man får gjort det meste i Ruby/Python også.

Ønsker du å også å utvikle web applikasjoner så er ikke Objective-C tingen. Da kommer Ruby/Python/PHP og Java til sin rett.
medlem i 218 måneder
 

Re: Lære å programmere

Innleggav spiffers » fre 03.04.2009 16:41

Jeg har bakgrunn fra php, og det er jo ikke så veldig ulikt C, men jeg sliter litt med forståelsen fortsatt, jeg har ikke knukket "lesekoden" riktig enda, så jeg trenger mye hjelp som jeg får med å lese diverse tutorials, og når det sitter helt fast spør jeg på #macdev@freenode
medlem i 184 måneder
 


Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron