webserver til iphone app!?!

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

webserver til iphone app!?!

Innleggav Larsaronen » lør 08.08.2009 19:08

Hei jeg ønsker å lage en webserver til iphone.

F. eks. for å lage en highscore liste til ett spill.

Hvilke programmer/utstyr trenger jeg?

Noen tutorials? Bøker?

Trenger ett lite kick for å komme igang!
medlem i 204 måneder
 

Re: webserver til iphone app!?!

Innleggav Larsaronen » man 10.08.2009 8:51

Har prøvd å finne ut litt av dette.
Tror det jeg ønsker er å lage en webserver der jeg kan skrive til og hente en plist.

Mulig det beste alternativet vil være "google app engine", og å lære seg python..?

Noen som har noen formening?
medlem i 204 måneder
 

Re: webserver til iphone app!?!

Innleggav fmortens » man 10.08.2009 9:45

Hva mener du her? Lage en webserver-applikasjon som skal kjøre native på iPhone? Da trenger du Objective-C og XCode. Hvis du imidlertid bare skal ha en webserver opp og vise sider på en iPhone holder det med Apache + PHP/Perl/Python/<insert language here> + kanskje en database også (mySQL?) mens du er i gang?
medlem i 242 måneder
 

Re: webserver til iphone app!?!

Innleggav Larsaronen » man 10.08.2009 11:09

Jeg ønsker enn "cloud" jeg kan legge ut info på som iPhone applikasjonene mine lese.
Ønsker også at iPhone applikasjonen og/eller en os x app jeg lager kan skrive til denne "clouden"..

Som nevnt f.eks en highscore tabel til ett spill.
Når brukeren er ferdig med en runde i spillet blir scoren lastet opp til "clouden". "clouden" genererer en highscore liste av alle scorene den får inn. Denne listen lagres i plist format slik at jeg enkelt kan hente den ned iPhone spillet enkelt kan hente ned å vise den..

Håper det ble litt klarere.

I første omgang ønsker jeg bare å teste dette ut.
Kan foreksempel ha en knapp i iPhone appen som endrer en boolsk verdi i plisten på clouden. iphonen kan vise denne boolske verdien i form av en lampe..

iPhone programmeringen er ikke noe problem, det er kun server/cloud jeg lurer på hvordan jeg skal ordne..
medlem i 204 måneder
 

Re: webserver til iphone app!?!

Innleggav fmortens » man 10.08.2009 11:36

Okei... uvanlig problemstilling :P

Hva med å lage en webservice som iPhone snakker med via SOAP? Vil også anbefale å bruke en database og la data ligge der fremfor i filer. Av språk er det jo fritt frem, egentlig. Personlig bruker jeg mye Perl - men det er jo en smaksak.
medlem i 242 måneder
 

Re: webserver til iphone app!?!

Innleggav ArneArts » man 10.08.2009 11:55

fmortens skrev:uvanlig problemstilling

Ikke veldig — det er ganske mange iPhone-programmer som bruker servere til mye forskjellig.

Jeg ville gått for enten Google App Engine eller Amazon AWS/SimpleDB, og lagd en helt enkel webservice med REST eller XML-RPC eller noe.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: webserver til iphone app!?!

Innleggav fmortens » man 10.08.2009 11:57

jeg tenkte mer på det at å lage iPhone-applikasjoner er noen steg høyere enn å sette opp en webserver med en webservice... som å ha problemer med å skru sammen et IKEA-møbel men samtidig være snekker ( for å sette ting på spissen ).
medlem i 242 måneder
 

Re: webserver til iphone app!?!

Innleggav Larsaronen » man 10.08.2009 12:14

Hehe okei da skjønner jeg. Skjønte heller ikke hvorfor det skulle være uvanlig først..

Jeg har rett å slett ikke peilig på webserver/webservice. Før jeg begynte å lese meg opp på Obj-C og cocoa /coca touch, var det eneste jeg hadde av programerings erfaring hardware programering..

Jeg kunne litt assembley og embedded c til mikrokontrollere. Diverse PLS språk og noen grafiske språk for å lage HMI.

Dette er altså ikke akkurat mitt fagfelt, bare noe jeg har lært på si.. Er helt grønn når det gjelder andre språk enn Obj-c og kan ingenting om webservice.. Aner ikke hvor jeg skal begynne engang.. Derfor trenger jeg en liten kick start..

Jeg vurderer å kjøpe meg en bok om python.. (noen tips?) og deretter lære å bruke google app engine..

Her fant jeg noe som er i nærheten av hva jeg ønsker trur jeg:
http://www.ibm.com/developerworks/web/l ... aj-iphone/

Kan ikke noe python da så jeg bør vel bare lese meg opp..
medlem i 204 måneder
 

Re: webserver til iphone app!?!

Innleggav ArneArts » man 10.08.2009 12:37

Hvis du vil lære deg Python (noe jeg absolutt vil anbefale), så er boken «Beginning Python» av Magnus Lie Hetland (foreleser i alg.dat på NTNU) knakende god.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: webserver til iphone app!?!

Innleggav Larsaronen » man 10.08.2009 12:47

Supert da bestiller jeg den!

En liten oppdatering:
Med hjelp fra linken jeg la ut klarte jeg å lage en liten webservice i google app engine som benytter plistlib til å konvertere en python dictionary til en plist og få hente ned denne på iphonen!

Da får jeg lære meg litt mer python så skal det nok være en enkel sak å få skrevet til denne dictionaryen også!

Ser ut som om google app engine er veien å gå for meg!

Takker for hjelp! Om noen har hint og tips for hvordan jeg skal skrive til dictionaryen setter jeg pris på det!

Tenkte noe i denne dur på iphonen:

// SaveOnline.

NSMutableArray *myArray = [NSMutableArray arrayWithObjects:@"one",@"two",nil];
NSURL *url = [NSURL URLWithString:@"http://www.hurl.ws/api/"];
ok = [myArray writeToURL:url atomically:NO];
if(ok) NSLog(@"saved worked");

Så gjennstår det bare å (på webserveren) motta arrayet og legge det inn i dictionaryet..

Kanskje bruke NSDictionary istedet for NSMutableArray..
medlem i 204 måneder
 


Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]