Nybegynner hjelp til Cocoa program

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Nybegynner hjelp til Cocoa program

Innleggav LeifTore » tir 15.12.2009 20:43

Heisann,

Lurer på om det er noen som er online nå som kan assistere meg med et lite programmeringsprosjekt jeg holder på med. Jeg får en feil i debuggingen når jeg kjører programmet, men jeg skjønner ikke hva som er feil i syntaxen min, og jeg klarer ikke tyde tilbakemeldingen jeg får...

Leif Tore
medlem i 197 måneder
 

Re: Nybegynner hjelp til Cocoa program

Innleggav Larsaronen » tir 15.12.2009 20:54

Hva står det da?
medlem i 204 måneder
 

Re: Nybegynner hjelp til Cocoa program

Innleggav LeifTore » tir 15.12.2009 21:13

Når jeg kjører programmet stopper det, og i "statusfeltet" nederst i XCode vinduet står det: "GDB: Stopped at breakpoint 1 (hit count : 1) - 'Line 25'"

Jeg har et "regnestykke" i denne linjen, og lurer på om det er der syntaxen er feil. Linjen ser slik ut:

ryggNum = siderNum / 2 / 10;

[Edit]
Men i høyre hjørne nederst i XCode vinduet er det bilde av den lille hammeren, og det står "Succeded" bak! I'm lost!
medlem i 197 måneder
 

Re: Nybegynner hjelp til Cocoa program

Innleggav Larsaronen » tir 15.12.2009 21:24

Sikker på at det er no feil da? prøv å fjern breakpointet.. Eventuelt trykk på knappen "continue execution" (ser ut som cd utløser knappen bare sidelengs, over vinduet med koden..)
medlem i 204 måneder
 

Re: Nybegynner hjelp til Cocoa program

Innleggav LeifTore » tir 15.12.2009 21:26

Jeg vet ikke helt hva dette kom av - men jeg flyttet en "curlybracket" ned ned linje, og alt kjører som jeg tenkte. Hehe

Et annet spørsmål, hva er den beste måten å "tømme" et tekstfelt for data på??
medlem i 197 måneder
 

Re: Nybegynner hjelp til Cocoa program

Innleggav Larsaronen » tir 15.12.2009 21:42

Den meldignen der kommer hvis du har satt inn et breakpoint.. det er ett punkt som stopper koden.. det hjelper deg med debugging. du kan f.eks bruke breakpoints hvis du har feil i koden for å finne ut akkurat hvor det henger seg.. (breakpoints kan settes ved å dobbelt klikke i det grå feltet til venstre for koden. Det indikeres med en blå pil..

Når du flyttet curlybracketen flyttet du kanskje den blå pilen ut av koden som kjører slik at breakpointet aldri nås :)

angående UITextField ville jeg bare gjort:

dittTextField.text = @"";

Eventuelt hvis det du ønsker er å tømme textfieldet nå du begynner å skrive i det kan du sette

dittTextField.clearsOnBeginEditing = YES;

Det jeg gjør når jeg lurer på slikt om f.eks UITextField er å skrieve UITextField i koden eventuelt finne ett sted der det står og option klikke på UITextField. Da får du opp en liten rute fra høyre hjørnet kan du enten hente dokumentasjonen eller header filen. Veldig bra å lære seg å lese. kjempe nyttig..
medlem i 204 måneder
 

Re: Nybegynner hjelp til Cocoa program

Innleggav LeifTore » tir 15.12.2009 21:47

Takk for hjelp - jeg er som sagt veldig i startgropen - og kommer nok ikke til å vie vanvittig tid til dette. Vi trengte et lite program på jobben, derfor styrer jeg litt med dette.

Et siste spørsmål - har søkt litt på dette, men finner ikke noe forklaring. Hvordan kompilerer jeg prosjektet til en stand-alone fil jeg kan kjøre utenom XCode og på andre maskiner??

[Edit]
Etter litt knoting fant jeg ut av hvordan jeg lager en install-pakke...
Nå har jeg derimot støtt borti et snodig problem, når jeg forsøker å starte XCode igjen, får jeg frem en dialog som sier omtrent dette:

"Internal error

Uncaught Exception:
*** - [NSCFDictionary setObject:forKey:]: attempt to insert nil key

Stack Backtrace
The stack backtrace has been logged to the console."

Og jeg får trykket på Continue, men får ikke gjort noe inni XCode... Jeg får åpnet prosjektet mitt, men da kommer denne dialogen frem igjen, og jeg får den ikke bort, det hjelper ikke å trykke Continue da. Eneste mulighet er Quit, og da quitter XCode.....
medlem i 197 måneder
 

Re: Nybegynner hjelp til Cocoa program

Innleggav Larsaronen » ons 16.12.2009 9:21

Hmm.. Høres ut som det er blitt no krøll med xcode instillingene.. Se om du har en info.plist på root directory. Isåfall kan du slette den (ta backup først) å prøv på nytt..

Eller prøv å lag en ny bruker. log in med denne og prøv xcode derfra..
medlem i 204 måneder
 

Re: Nybegynner hjelp til Cocoa program

Innleggav LeifTore » ons 16.12.2009 9:28

Jeg løste dette også - etter litt tenking, valgte jeg å laste ned og installere siste versjon av SDK'et, og da fungerte alt som det skulle igjen...

Ellers, tusen takk for hjelp...
medlem i 197 måneder
 


Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron