Jeg vil lage hjemmeside - men kan ikke programmere.....

Kategori overført fra Linux1

Jeg vil lage hjemmeside - men kan ikke programmere.....

Innleggav okkelmo » ons 06.10.2004 14:38

Har noen forslag til program til laging av internettsider - som ikke krever noen form for programmeringskunnskaper................ Burde kanskje lære meg dette en dag - men ikke nå!
medlem i 236 måneder
 

Innleggav gbang » ons 06.10.2004 14:59

Jeg har ikke prøvd disse selv, men i siste nummer av det engelske magasinet LinuxFormat presenteres de mest populære webeditorene for Linux. I tillegg til de sedvanlige Bluefish og Quanta så anmeldes også to programmer(WYSIWYG) som jeg ikke har noen kjennskap til.
Den ene er: http://www.nvu.com
Den andre er visst en del av OpenOffice, men jeg tror ikke den er standard i OOo - så vidt jeg kunne se.... :oops:
Så vidt jeg kunne forstå var disse to helt greie til å lage enkle websider, men jeg vil nok anbefale deg å tilegne deg en litt enkel HTML (eller enda bedre XHTML og CSS)-kunnskap uansett. Min erfaring med WYSIWYG er at de ofte gjør ting du ikke hadde planlagt. Ofte bruker man jo tid på å lære slike programmer også... tid du kunne brukt på å lære noe som er mer varig 8)
Jeg begynte med Notepad i windows, og fortsatte med Bluefish og gedit i Linux.
Her er et bra sted å begynne å lære: http://www.w3schools.com/

Lykke til!
Sist endret av gbang den ons 06.10.2004 15:39, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav ak » ons 06.10.2004 15:35

Prøv Mozilla sin Composer (del av standard Mozilla, ikke Firefox).

Men som gbang er inne på, å lære seg litt HTML er fort innspart, ellers bruker du den samme tiden på å klø deg i hodet hvorfor editoren ikke gjorde som du ville.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Fivel » ons 06.10.2004 16:07

OpenOffice kan brukes til dette. I OOWriter velg "Fil->Ny->HTML dokmument".

Bilde
OpenOffice kan brukes til mangt.


-Five|

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav gbang » ons 06.10.2004 18:32

Fivel skrev:OpenOffice kan brukes til dette. I OOWriter velg "Fil->Ny->HTML dokmument".

-Five|


Flott!
Det var det jeg ikke hadde fått med meg. Veldig enkelt.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav dexx » ons 06.10.2004 22:12

Nvu som nevt tidligere brukte jeg for å oppdatere en enkel side jeg hadde liggende tidligere i år, og den funket helt greit til det. Den er basert på Mozilla Composer som også er nevnt, og utvikles av Linspire.
medlem i 235 måneder
 

Innleggav marxleni » tor 07.10.2004 5:07

Her er det også snakk om tagger og hvordan det hele vil se ut i ulike webleserne! prøv deg frem med de ulike verktøyene og lesere før du bestemmer deg . Jeg brukte Hpbuilder fra Ibm en gang i tiden, den var meget bra på nettopp dette område. Men den får man ikke tak i lenger uten å måtte bla opp med lommeboka. Den gamle virker ikke på de nye systemene.
Derfor er forslagene hjertelig velkomne. :)
Sist endret av marxleni den man 13.12.2004 14:43, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav drange » tor 07.10.2004 15:43

Fivel skrev:OpenOffice kan brukes til dette. I OOWriter velg "Fil->Ny->HTML dokmument".
NEI!!! Ingenting kan brukes til å lage HTML annet enn ens egen hjerne!

Man kan lære seg HTML og CSS på htmldog.com

HTML og CSS er verken programmering eller scripting, men kun et markup language. PHP, derimot er scripting.

Alt man trenger for å lage de beste sidene i verden, er litt HTML-, CSS-, PHP og MySQL-kunnskaper og lage det på et LAMP-system.

Dette forumet, f.eks er nettopp det!
medlem i 234 måneder
 


Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere