lage filer med php.

Kategori overført fra Linux1

lage filer med php.

Innleggav axentrix » fre 04.03.2005 15:38

Driver en del med php for tiden, og har begynt med fwrite/fopen funksjonen.
Skal lage en side, hvor en person skal kunne logge seg inn og skrive en sak, som kommer på forsiden.

Det er ikke no problem å lage denne siden. Jeg bruker php sin fwrite() funksjon og includer en forside.html til forsiden, ved hjelp av include() funksjonen.

Alt bra hittil, men ETT problem. For at php skal kunne skrive til denne filen, må jeg chmod`e den så apache får skrivetilgang. Dette er en server med flere brukere på, som alle legger ut hjemmesider på. Den filen som skal kunne skrives til, kan jo nå også skrives til av alle andre....(ved hjelp av php altså)

Er det mulig å få fikset dette, så feks filen skrives av min egen bruker, eller iallefall så ingen andre enn JEG skal kunne få apache til å endre på den?

Håper dere skjønne problemet :P

edit: leifs

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav jaboua » fre 04.03.2005 15:46

Lag en gruppe "phpskrivegruppe" som du og apache er medlem i. Forandre så rettighetene slik at bare den tilhørende gruppen kan skrive til filen, men alle kan lese. Til slutt bruker du disse kommandoene:
Kode: Merk alt
# chown <brukernavn> <filnavn>
# chgrp phpskrivegruppe <filnavn>
medlem i 231 måneder
 

Innleggav axentrix » fre 04.03.2005 15:57

jaboua skrev:Lag en gruppe "phpskrivegruppe" som du og apache er medlem i. Forandre så rettighetene slik at bare den tilhørende gruppen kan skrive til filen, men alle kan lese. Til slutt bruker du disse kommandoene:
Kode: Merk alt
# chown <brukernavn> <filnavn>
# chgrp phpskrivegruppe <filnavn>


Det er her problemet ligger. De ANDRE brukerne får også brukt fwrite funksjonen i php vet du, og de kan da også bruke apache til å skrive til filen (da hjelper det ikke om selve brukerne dems ikke har skriverettigheter).

Det er dette jeg prøver å løse, men takk likevell
:)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 


Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]