Lese av rå paralell/serieport informasjon

Kategori overført fra Linux1

Lese av rå paralell/serieport informasjon

Innleggav phunk » søn 29.01.2006 22:44

Jeg bedriver et prosjekt på skolen for tiden, med optisk sending av data til en PC via fiber. dataene ender opp på en mikrokontroller for så å sendes ut i RS-232c format til en pc. Dataene ender altså opp som +12 -12 V firkantpulser på serie/paralellporten. Hadde vert flott om jeg kunne fått lest av denne dataen på en grei måte grafisk eller bare som 0'ere og 1'enere. Dataene som skal sendes på fiberet blir sansynligvis lyd, men dette er egentlig ikke relevant ettersom alt ender opp som rene firkantpulser. Finnes det muligens noe oscilloskop programvare som kan lese av paralellporten? Ellers hadde jeg satt pris på linker anngående programering og flashing av Atmel mikrokontrollere under linux.
På forhånd takk =)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ak » man 30.01.2006 0:10

Kjenner ikke til RS-232c (i motsetning til "vanlig" RS-232, hva enn det er ) spesifikt, men serie-porten kan man jo lese ved å se i fila /dev/ttyS0

Kode: Merk alt
cat /dev/ttyS0
er som regel nok,, har du en gammel serie-port mus å teste med kan du set det rett på skjermen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav phunk » man 30.01.2006 0:46

ak skrev:Kjenner ikke til RS-232c (i motsetning til "vanlig" RS-232, hva enn det er ) spesifikt, men serie-porten kan man jo lese ved å se i fila /dev/ttyS0

Kode: Merk alt
cat /dev/ttyS0
er som regel nok,, har du en gammel serie-port mus å teste med kan du set det rett på skjermen.


Takk for hjelpen. Men;
Kode: Merk alt
helene tors # cat /dev/ttys0
cat: /dev/ttys0: Inn/ut-feil


Vi bruker i prinsippet en understandard av RS-232, nemlig C versjonen. Serieporten er nemlig ikke "ekte" rs-232 ettersom den standarden krever flere pinner og litt annet unødvendig tøv. Når det gjelder vanlig bruk i userland er begge helt like.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ak » man 30.01.2006 2:57

Ah.. Tx, Rx = RS-232 i min bok. Resten er jo bare mas ;)

Jeg skal leke litt med noen nyere implementasjoner av 8051en senere denne uken, skal teste RS-232 da.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Lese av rå paralell/serieport informasjon

Innleggav trondd » man 30.01.2006 10:26

phunk skrev:Jeg bedriver et prosjekt på skolen for tiden, med optisk sending av data til en PC via fiber. dataene ender opp på en mikrokontroller for så å sendes ut i RS-232c format til en pc. Dataene ender altså opp som +12 -12 V firkantpulser på serie/paralellporten. Hadde vert flott om jeg kunne fått lest av denne dataen på en grei måte grafisk eller bare som 0'ere og 1'enere. Dataene som skal sendes på fiberet blir sansynligvis lyd, men dette er egentlig ikke relevant ettersom alt ender opp som rene firkantpulser. Finnes det muligens noe oscilloskop programvare som kan lese av paralellporten? Ellers hadde jeg satt pris på linker anngående programering og flashing av Atmel mikrokontrollere under linux.
På forhånd takk =)


Tror ikke du får lest ut de binære verdiene fra serieporten, maskinvaren buffrer opp og gir deg hele bytes.

Hvis du ønsker oscilloskopprogramvare er det enkleste et lydredigeringsprogram som kan vise data i sanntid. Koble signalet til inngangen på lydkortet, men pass på spenningsnivået, tror ikke inngangen på lydkortet ditt er glad i +/- 12 volt.

Har faktisk en AVR-wiki, men den er dessverre ned for tiden pga av vedlikehold. Den har en del stoff om AVR og *nix. Men stikkordene for programmering er avr-libc, avr-gcc, uisp og avrdude. Hvis du kjører Debian, Ubuntu eller Gentoo er installasjon en smal sak. Programmene finnes i universe-repo'ene til Ubuntu, og på Gentoo bruker du ganske enkelt crossdev for å sette opp krysskompilering for en annen arkitektur.

Bare fyr løs med spørsmål hvis det er noe du trenger hjelp med!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav moma » man 30.01.2006 18:15

Jeg vil bare informere om et par guider for serial I/O programmering.

Serial Programming Guide for POSIX
http://www.easysw.com/%7Emike/serial/

Relatert artikkel
http://linuxgazette.net/112/radcliffe.html

Perl og Python har også moduler for I/O programmering.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 


Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron