php5 og mysql støtte

Kategori overført fra Linux1

php5 og mysql støtte

Innleggav sveinek » ons 15.02.2006 20:43

Hei på dere

mulig dette er php relatert en linux..

noen her som har en god plan for hvordan jeg kan få php til å støtte mysql..
i phpinfo kommer følgende om mysql '--with-mysqli=shared,/usr/bin/mysql_config . Denne pathen stemmer ikke og jeg finner den heller ikke i php.ini .

finnes det en komando eller mulighet for å legge til moduler??

mulig jeg er godt på tur her men men...
medlem i 218 måneder
 

Forslag

Innleggav android » lør 18.02.2006 13:48

Hvilken distro kjører du? På min Ubuntu installerte jeg noen pakker via apt, slik at jeg slapp å kompilere php/mysql selv. Husker ikke helt hvilke pakker det var, men jeg tror det var noe sånt som apache, php5 og php5-mysql. Mulig at det var flere, men du kan jo teste.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Zentaris » lør 18.02.2006 14:20

Hva med å prøve xampp pakken ? :D Synes den er helt genial.
http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

Har dog ikke prøvd xampp i linux. Håper det hjelper, sparte meg for mye kav i windows ihvertfall.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav ak » lør 18.02.2006 16:31

XAMP pakkene sparer som regel litt tid, men bare kort sikt i Linux. Det er bedre aa bruke det innebygde pakke-systemet, fordi andre pakker (f.eks. et program skrevet i PHP) vil nekte aa installere hvis PHP-pakken ikke er inne. Da faar du to kopier av PHP som ligger parallelt, og da er man paa tynn is. Alt man maa installere er mysql, apache php, php-mysql + eventuelle tillegg.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav dexx » lør 18.02.2006 17:43

Er viktig å huske på å legge til "extension = mysql.so" i php.ini dersom den ikke er der allerede, slik at php støtten faktisk lastes. Omstart av apache kreves :)
medlem i 235 måneder
 


Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]