Lære seg programmering ?

Kategori overført fra Linux1

Lære seg programmering ?

Innleggav Sulle » tir 19.12.2006 10:05

Hei, jeg har nå startet å bruke Fluxbuntu som standar OS på jobben, å jeg skal ha dual boot på hjemme maskiner og fluxbuntu på en samba server hjemme.

Med andre ord, al in for linux.

Men jeg har alltid hatt ønske om å lære meg å programere. Jeg skal utdanne meg videre etter jeg er ferdig som lærling, å jeg har veldig lyst å satse på programering.

Jeg vurderer å lære meg, #C , C++ eller Python. Hva burde jeg lære meg ? og hvorfor?.

Hva kan jeg bruke som erstatning for Virtual Basic i linux? Hva skal jeg programere i? program? texteditor? osv.

Har dere noen online guider jeg kan laste ned å skrive ut ellerno?

Takker for all hjelp jeg får. Jo flere som lærer seg programering jo bedre =)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav nc » tir 19.12.2006 10:37

Begynn med å lære deg Python. Når du begynner å få litt roen på det, kan du gå videre med C eller C++.

C# (C Sharp) er .NET teknologi til Microsoft.


Python har fine guider på websidene sine.

Du kan også lese denne lille innføringen i C: http://computer.howstuffworks.com/c.htm

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav TheHand » tir 19.12.2006 11:15

Jeg støtter også forslaget om python. Python er et kjempe flott språk, med mange bruksområder.
Selv bruker jeg vim(en teksteditor) til å programmere python, den har syntax-highlighting.
medlem i 232 måneder
 

Innleggav beltazore » tir 19.12.2006 11:17

Jeg ville anbefale deg å ta en titt på Ruby. Eneklt å lære seg, enkelt å bruke! :)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Sulle » tir 19.12.2006 11:25

Ruby, er det "powerfull" eller hva jeg skal si ?

Er det kraftige greier å kan måle seg med de andre ?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav moma » tir 19.12.2006 11:35

Jeg pleier å si.

Start med Python.... [uttales: Paithon]
Bli god i Python og utvid dine kunnskaper til wxPython... (GUI toolkit).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Sulle » tir 19.12.2006 12:04

Jeg skrev dette. sudo apt-get install ruby

så lastet den ned filene

så skrev jeg ruby i terminalen å eneste som skjer er at jeg får en tom kommando linje.

så teste jeg å laste den .tar.gz fila av ruby installasjonen. så skrev jeg dette

tar -xzf filenavn.tar.gz

filene ble unzippa.

så skrev jeg cd /home/sulle/ruby-1.8.5/

så skrev jeg sudo sh /home/sulle/ruby-1.8.5/install sh <-- er dette rett måte jeg har gjort ting på?

og enda så kommer det bare en tom kommando linje når jeg prøver å kjøre ruby.

hva gjør jeg galt?.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav moma » tir 19.12.2006 12:25

Kommandolinjen i ruby er "irb" (interactive ruby). Søk i pakkesystemet dersom du ikke har det.
$ irb

Skriv "quit" for å avslutte irb.

"ruby" kommando eksekverer en fil. F.eks
$ ruby test1.rb

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Sulle » tir 19.12.2006 12:31

f.eks om jeg skriver i terminalen:

irb

puts 1+2

så skal jeg lagre det jeg skrev som calc1.rb hvordan gjør jeg det da?. og hvordan skal jeg "åpne" for å teste programmet jeg skrev?.
Jeg fant en god guide om ruby programmering, men ingen ting angående spørsmålet mitt.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav moma » tir 19.12.2006 12:36

Bruk "irb" for å teste.

Benytt gedit (i GNOME) eller kate (i KDE) for å skrive kode. Kjør koden med "ruby" kommando. Lettere å jobbe dersom du åpner flere terminalvinduer.
Sist endret av moma den tir 19.12.2006 12:37, endret 1 gang

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Sulle » tir 19.12.2006 12:37

Er irb en bra plass å skrive å lære seg code'iing' i da?. slik som f.eks quanta +? eller kanskje man kan bruke quanta til ruby også ?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav vasp » tir 19.12.2006 13:58

Slenger meg på anbefalingsbølgen av Python jeg også. Jeg bruker IDLE til å skrive programmer i Python, og jeg har ennå ikke funnet en bedre IDE(bruker gEdit til mindre script). IDLE ligger også i pakkesystemet til Ubuntu.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav moby » tir 19.12.2006 15:31

Java er et fint programmeringsspråk, fordi det er plattformuavhengig, objektorientert og du lærer deg å skrive strukturert.
Muligens litt vanskelig til å begynne med, men kjøp deg en bok og begynn å kode.
Av utviklingsprogrammer kan du bruke eclipse eller jbuilder til java.
Ellers lærte jeg vel å programmere i PHP først, men da bør du isåfall ha en webserver å leke deg med.
medlem i 224 måneder
 

Innleggav ak » tir 19.12.2006 15:49

Jeg slenger meg på Java.

C og C++ er riktignok de nyttigste språkene i de fleste sammenhenger, men nybegynnere kan fort gå seg vill med "pointers","malloc" og mye annet som egentlig ikke er essensielt for det de skal gjøre. Dessuten er Java veldig godt dokumentert og standard-bibliotekene er stort sett gode.

Lærer man Java først kan man bruke den kunnskapen direkte i C++ senere (samme syntax, mange flere keywords og ting man kan gjøre).

Alternativt C# i Mono, men jeg tror/håper Java vil få et løft når det kommer ut som fri programvare.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Java eller C#

Innleggav datafeilen » tir 19.12.2006 17:06

Slenger meg på videre. Java eller C#. Begge kan brukes på flere plattformer og er det er mye hjelp å få til disse språkene. Dessuten - har du lært en av disse skikkelig - så har du den basiskunnskapen du trenger videre.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 


Returner til Utvikling i Linux



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]