Hvordan lære programmering?

Hvordan lære programmering?

Innleggav jana » lør 18.12.2010 11:34

Jeg har en software-idé, og jeg ønsker å lage programmet selv, først og fremst til eget bruk og for å lære meg å programmere.

Så jeg lurer på hva som er beste måten å lære seg programmering på.
Finnes det gode bøker og nettsteder om temaet?

Er det forresten veldig mye mer annerledes å lage programmer for mac enn for pc?
Bruker nemlig mac...
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav Jedi Tooka Barf » søn 19.12.2010 15:42

viewtopic.php?f=450&t=251849&hilit=programmering
viewtopic.php?f=450&t=252727&hilit=programmering
viewtopic.php?f=396&t=250251

http://developer.apple.com/

http://www.cocoadev.com/
http://www.cocoadevcentral.com/

På iTunes U har Stanford University og Aachen Universität noe knallgode forelesninger, men de krever en del forkunnskaper.

Sist jeg sjekket så ble det sagt at man kan utvikle programmer på Mac 3-10 ganger hurtigere med de verktøyene og rammeverkene som Apple gir oss (gratis forøvrig) - Xcode, Interface Builder, og Cocoa/iOS. Men det er klart man må lære seg å bruke disse hvis du kun har programmert på PC før.

Ellers så er selve programmeringsspråket (C, Java, C++) stort sett likt på forskjellige plattformene. Objective-C lærer du på et par dager hvis du kan C.
C og Objective-C er det som er mest brukt for å lage programmer på Mac og iPhone/iPod/iPad.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav jana » søn 19.12.2010 15:57

Hei Jedi,
tusen hjertelig takk for svar og linker :-)
Jeg er nok dessverre (irriterende nok) helt fersk på programmering,
så må starte helt fra scratch.

Har stort sett hatt mac hele livet og mest komfortabel med denne plattfomen.
Kult å høre at det går raskere å programmere for mac brukere :-) Enda en fordel med mac?

Jeg trenger å vite hvordan jeg kan skaffe meg de aller mest grunnleggende kunnskapene på egen hånd, og vet ikke hvor jeg skal begynne...

Trenger jeg å kjøpe/laste ned noen grunnleggende programmer først?
I så tilfelle hvilkes anbefales å starte med?
Ser du nevner: Xcode, Interface Builder, og Cocoa/iOS.
Trenger jeg alle tre? Er det ett som passer bedre enn de andre å starte med?

Og av C, Java og C++, er det C som er best å starte med?

:-)
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav Jedi Tooka Barf » søn 19.12.2010 16:36

Begynn med de tre første linkene som jeg nevnte i forrige post, de er for nybegynnere.

Trenger ikke kjøpe noe, alt er gratis.
(Skal du lage program for iPhone/iPod/iPod og ønsker å installere programmet ditt på dem og/eller legge ut programmet på App Store så koster det $99 i året).
Xcode og Interface Builder er på installerings DVD'en din, men du kan også laste ned siste versjon i fra Apple. Oppdatert Cocoa/iOS SDK (rammeverk) kan også lastes ned der:
http://developer.apple.com/

Xcode er verktøyet hvor du skriver kode og organiserer prosjektet ditt.
Interface Builder er verktøyet hvor du bygger brukergrensesnittet og kobler ting sammen.
Cocoa er rammeverket for Mac OS X (hvis du skal programmere for Mac)
iOS er rammeverket for iPhone, iPod, iPad (hvis du skal programmere for disse)
Rammeverk er et "bibliotek" med kode som du kan bruke om og om igjen.

Når det gjelder valg av språk så blir det rabalder uansett hva man foreslår, her alle sine kjepphester (bergensuttrykk). Begynn med C og Objective-C. Se linkene i forrige post.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav jana » søn 19.12.2010 19:01

Tusen hjertelig takk Jedi,
dette var et utrolig oversiktlig, informativt og håndgripelig svar.

Nå skjønner jeg mye mer av hva jeg trenger :-)

Jeg har Macbook Pro, og mener jeg ikke fikk med noen installasjonscd ved kjøpet,
men at jeg aktiverte og konfigurerte ting i maskinen ved første oppstart. Kan dette stemme? Fant ikke noe på maskinen annet enn et xcode *read me* document.

For min del er det snakk om å prøve å lage et katalog/lagringsystem på min egen mac, for oppbevaring av fotografier.

Jeg er perfeksjonist av natur og blir sprø av at ingen fotolagringsprogrammer inneholder funksjonene eller mulighetene jeg ønsker meg. For eks tagging av bilder og katalogisering.

Er fotograf og har irritert meg over dette såpass lenge nå,
og siden jeg samtidig er veldig interessert i data og vil lære mer om programmering,
så tenkte jeg at det ikke kan skade å lære litt :-)

Skal prøve å lese meg gjennom linkene og prøve meg litt,
og så går det sikkert ikke lenge før det oppstår nye spørsmål og da piler jeg innigjen her :)

Artig at det er flere fra Bergen her da, hehe :-)

Ha en fortreffelig kveld, og takk igjen :-)
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav Jedi Tooka Barf » tir 21.12.2010 2:58

Bare hyggelig :-)

En av de fine tingene med å kunne programmere - man kan lage nesten hva som helst som passer ens egne behov (Hvis man har tid nok). Så stå på!

Leker med tanken på å holde et programmeringskurs for nybegynnere her i Bergen, men det blir i så fall ikke før etter sommeren. Så følg med ;-)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav jana » tir 21.12.2010 3:17

:) Det kan jeg like :) Å kunne lage hva som helst og å ha full kontroll :-)
Har ikke fått tid til å sette meg ned og se på linkene enda, men nå er det snart juleferie, og den skal brukes til å prøve å lese, forstå og lære mest mulig :D

Hvis du skal ha kurs til sommeren, eller før, er det fint om du tar kontakt, for det har jeg innmari lyst til å være med på!!!!! Send meg gjerne en mail på atelier92@gmail.com, i tilfelle je ikke får det med meg. Er stort sett her inne bare når jeg trenger hjelp til noe, og litt "sånn i perioder" - men det blir vel litt mere nå fremover når jeg skal lære "flere nye språk" :D

:)
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav Jedi Tooka Barf » tir 21.12.2010 9:29

Notert :)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav jana » fre 24.12.2010 22:08

Da var jeg her igjen. Dette kommer til å bli ett evig mas :-)

Jeg har lastet ned Xcode og ios, og skulle innstallere den nå,
men får denne beskjeden:

"IOS SDK requires Mac OS x 10.6.4. To install the IOS SDK you must quit the installer and upgrade to Mac OS x 10.6.4"

Ok, så jeg må oppdatere til et nyere operativsystem. Jeg har aldri gjordt dette før. Har hatt det jeg har nå siden jeg kjøpte maskinen for tre år siden. Det er ikke snow leopard, men versjonen før den igjen. Husker ikke hva den heter...

Hvor/hvordan oppdaterer jeg operativsystemet til nyere versjon, og vil dette få noen konsekvenser for filene som ligger på maskinen?

Håper noen kan hjelpe. Føler meg litt dum som må spørre om dette, burde vite det, men har aldri gjordt det før, og det er jo slik en lærer - ved å spørre og grave :)
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav jana » søn 26.12.2010 0:05

Må jeg k j ø p e oppdatering av operativsystemet mitt (som er originalt) eller kan det lastes ned gratis? Om det må kjøpes, hvor gjør man det greiest og billigst?
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav Brakkvatn » søn 26.12.2010 13:59

Hei.

Python er òg et språk som er greit å starte med. Fordelen med python er at en har bibliotek for å lage gui-programmer til alle de store platformene uten å måtte endre koden. Å programmere i Python eller et annet high-level språk er lettere og raskere å lære enn de med low-level språkene som C og dens varianter.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav jana » søn 26.12.2010 16:53

Tusen takk for svar Brakkvatn.

Og Python, kan man også bruke det i Xcode i stedet for C?
(Jeg spør fordi jeg er fullblods amatør og ikke har peiling:P)
Er det mer vanlig enn å bruke C?

Men kommer uansett ikke videre her før jeg får oppdatert operativsystemet mitt,
og det aner jeg ikke hvordan jeg skal gjøre...
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav Jedi Tooka Barf » søn 26.12.2010 17:08

Som sagt rabalder ved valg av språk ;-)
De aller aller fleste "tutorials" som man finner på nettet, og lærebøker for å lage apps for iOS/Cocoa, bruker C og Objective-C. Det er i seg selv er grunn god nok til å begynne med de språkene. Ellers må man lære seg syntaksen til både C/Objective-C OG Python, for å følge lærebøkene og så for å overføre dette til Python. Tungvint for en nybegynner.

Og å si at C er vanskeligere enn Python fordi det er low level er tull.
C er ikke low level, da snakker vi om maskinkode og assembly kode.
C og Python er begge high level språk, men C er et kompilert språk og Python et interpreted språk.

Når det er sagt, det er alltid kjekt å kunne flere språk, og jeg setter pris på Python til å sette sammen kjappe program for å kjøre i terminalen (vel BBEdit egentlig).
Men ikke til apps.

OS X 10.6.x er Snow Leopard.
OS X 10.5.x var Leopard.

Ja du må kjøpe oppdatering til Snow Leopard, koster kr. 269,- , og det er det samme om du kjøper den i fra Eplehuset, EDBergen, Humac, eller fra Apple på nett. Elkjøp selger vel også tror jeg.
Bare til å sette DVD'en inn i maskinen og følge instruksene.

Det vil ikke få noen konsekvenser for filene du allerede har på maskinen, men ta backup før du setter i gang. Gir fred i sinnet :-)

Det som er dumt er å ikke spørre og så gjøre noe galt.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav Brakkvatn » man 27.12.2010 22:04

Det er ikke tull at man blandt annet har garbage collectors i språk som python, java og andre high level språk. Fordelen med dette er at det er vanskeligere å lage trøbbel for deg selv når du programmerer. En vis mann sa at "C gives you enough rope to hang yourself". Men det viktigste er rett verktøy til rett jobb. Vil man lage et kjapt og enkelt GUI-basert program som gjør en enkel jobb så fungerer Python og andre mer high-level språk ypperlig. Men C er jo for all del tøffere, og du bør kunne det viss du skal være en av gutta.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hvordan lære programmering?

Innleggav jana » man 27.12.2010 22:50

Jeg vet det er mange meninger om dette her, og fint dere vil diskutere hva som er bra/bedre/best, men før det tar helt av så vil jeg bare si at jeg har bestemt meg for å lære å programmere med xcode, interface builder, cocoa og C variantene. Og så kan jeg heller lære andre varianter senere etterhvert som behovene oppstår. Og god jul til alle sammen. Selv får jeg ikke gjordt så mye mer før jeg får kjøpt og oppdatert operativsystemet mitt til snow leopard etter nyttår, og da kommer jeg nok tilbake og maser mer :) Jeg er forresten jente, og har ingen intensjoner om å "være en del av gutta". Holder på med dette som hobby og har ingen planer om å ende opp som en mastergeek :D
medlem i 190 måneder
 

Neste

Returner til Programmering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]