Starte developing med Mac og iPhone.

Starte developing med Mac og iPhone.

Innleggav haack16 » man 20.06.2011 17:53

[Sikkert feil sted, whatever:]

Hei, jeg har nettopp kjøpt Mac og er strålende fornøyd. Jeg har også begynt å programere litt, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg kommer liksom ingen vei. Er det noen som vet hva man kan gjøre i starten får å lære litt og hvordan man skal kunne lage helt egne apps uten noen særlig hjelp?(Det er målet, å kunne gjøre en stor del uten å se tuts på youtube eller søke timesvis på nettet) Dette hadde vært veldig fint å vite.
Så hvis noen har noen tips etc. tar jeg dem veldig godt imot;)

Btw: Jeg har litt erfaring med html(hjelper vel ikke så mye)....
medlem i 161 måneder
 

Re: Starte developing med Mac og iPhone.

Innleggav lazerlars » ons 22.06.2011 10:01

Hei,

Hvis du er en utålmodig sjel som jeg var (er) og ikke vil kjøpe noe bøker e.l.

Sjekk tutorialene til "thenewboston" på youtube hvis du vil ha rask forståelse for ting.
Se først objective-c tutorialene hans (ALLE, og gjør dem selv), deretter iphone programming tutorialene, det ga meg litt innblikk iallefall.

Ikke gi opp! Det tok en uke eller to med banning og sverting før "koden" knakk :)
Nå hadde jeg litt erfaring med flere ting enn HTML før jeg begynte, men det skal nok gå seg til. Prøv og feil.
Lykke til!
medlem i 157 måneder
 

Re: Starte developing med Mac og iPhone.

Innleggav haack16 » ons 22.06.2011 13:00

Takk for svar!! Jeg har sett alle iphone tuts, men ikke alle objective c tutsene til Thenewboston. Men jeg tror jeg følger ditt forslag å setter meg ned å ser på alle ocj. c tutsene og gjør dem selv;) Takk
medlem i 161 måneder
 

Re: Starte developing med Mac og iPhone.

Innleggav bulls » ons 22.06.2011 23:41

Hei.

Tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å hoppe rett inn på utvikling av Apps. Da kommer du til å oppleve mye frustrasjon. Mye tid vil forsvinne på unødvendige ting.

Thenewboston sine tutorials er kjempe fine for å ta tak i det konseptuelle rundt de forskjellige språkene.

Før du gyver løs på Objective-C, vil jeg anbefale å sette deg godt inn i C. Det vil gjøre livet ditt mye enkelere i fremtiden, samt du vil få et godt innblikk i språket.
Kjøp en god bok, og gjør(/tweak) eksempler og temaer som illusteres. Gjør deg såpass kjent med språket at du har kontroll på bruk av pekere, noe du senere vil se er helt essensielt.

Lykke til med programmeringen!
medlem i 157 måneder
 

Re: Starte developing med Mac og iPhone.

Innleggav olovholm » fre 08.07.2011 23:24

Hvis du har noen kroner å avse for tutorials har Lynda en rekke gode kurs. Hvis du derimot ønsker å lære gratis kan jeg anbefale http://cs50.tv/2010/fall/ fra Harvard University. I tillegg kan du finne mange gode, og mindre gode, innføringer gjennom iTunes U. Jeg er enig med Bulls at det kan være lurt å lære språket før du begynner med mer avanserte ting. Hvis du ønsker å komme raskt igang med visuelle resultater kan jeg anbefale http://www.processing.org. Syntaktisk er dette riktignok Java, men siden processing gjør mye av jobben for deg kan du få små resultater fra første linje med kode, dessuten får du både terminal og "kjøre-knapp" i samme IDE.
medlem i 220 måneder
 


Returner til Programmering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]