Ny i Mac OS og lurer på programering C#

Ny i Mac OS og lurer på programering C#

Innleggav Archimedes » man 02.02.2009 22:59

Hei,
Jeg er ny med Mac OSX og jeg har akkurat kjøpt min første macbook. Meget fornøyd. :-D
Min bakgrunn er systemutvikler i windows hvor jeg har programmert i C# (Visual Studio 2008). Jeg ønsker å bruke mine programmeringskunnskaper i Mac. Noen tips og råd?
Sist endret av kolby den tir 10.02.2009 0:24, endret 1 gang
Grunn: Mac = Macintosh. MAC = Media Access Control.
medlem i 182 måneder
 

Re: Ny i MAC OS og lurer på programering C#

Innleggav vatrix » tir 03.02.2009 18:40

Hva med å lære se Objective-C og bruke Xcode? Å programmere for iPhone er jo da også alltids en gylden mulighet..
medlem i 199 måneder
 

Re: Ny i MAC OS og lurer på programering C#

Innleggav Archimedes » tor 05.02.2009 21:33

jeg eier ikke noen iphone.... Har ikke planer å kjøpe ny i den nærmeste fremtiden, desverre. Ønsker å utvikle noe for privat bruk til min macbook. Har hørt noe om MONO.. Vet ikke ens om jeg har stavet det riktig. Er dette noe for meg?
medlem i 182 måneder
 

Re: Ny i MAC OS og lurer på programering C#

Innleggav jebreimo » tir 10.02.2009 0:23

Har du hørt om google? ;-)

Mono er et meget godt C#-miljø som også kjører på Mac. Uheldigvis har det nok vært mye mindre fokus på Mac enn på Linux, og det kan bli en utfordring å lage programmer som føles like "hjemme" i OS X som det programmer skrevet i Objective-C gjør, men det ser ut til at aktiviteten er tiltagende: http://www.cocoa-sharp.com/ .
Sist endret av kolby den tir 10.02.2009 0:24, endret 1 gang
Grunn: Det er unødvendig å sitere et innlegg som er rett over ditt eget.
medlem i 211 måneder
 

Re: Ny i Mac OS og lurer på programering C#

Innleggav Archimedes » man 16.02.2009 22:05

Takk for all respons. Etter litt graving frem og tilbake har jeg funnet ut at jeg er alt for inngrodd og vant til mitt gamle utviklingsmiljø for å begynne på skratsj med noe helt nytt. Det betyr at utvikling for MAC OSX vil bli lagt på hylla tils noen kan vise meg veien... :-)

Min løsning har blitt å installere parallels desktop og windows XP, hvor jeg har etablert et kjent og kjært miljø.

Er fremdeles imponert imponert over min Macbook og skryter av den til nære og kjære.

Mvh
Hans
medlem i 182 måneder
 

Re: Ny i Mac OS og lurer på programering C#

Innleggav NickFalk » søn 26.04.2009 20:14

Ellers følger jo Apples fulle utviklerverktøy Xcode med en hver nye mac. Her kan du utvikle applikasjoner i C, C++, Java og viktigst:Objective-C. Jeg skriver Objective-C som viktigst fordi det er her Apple har lagt ressurser med tanke på API'er etc. Hele cocoa rammeverket er gjort i Objective-C og tillater usannsynlig mye avansert funksjonalitet veldig enkelt*.

Med på lasset følger også Interface-builder: klikk og dra grensesnittet sammen for så å knytte det opp til koden din.

Har den siste tida kranglet med i gang med greiene og det har tatt sin tid, men så har jo heller ikke jeg kodet noe særiøst siden begynnelsen av 90-tallet i Turbo Pascal (those were the days). Å skulle lære seg et helt nytt språk + hele tanken bak OOP & hvordan iPhoneprosjekter er knyttet sammen har ikke akkuart vært enkelt [for meg]. Men hvis du har såpass erfaring i C# vil du sikkert lære det møkkaraskt...

*OK, alt er relativt.

Edit: Oi, så ikke før nå hvor gammal denne tråden var, sorry.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 


Returner til Andre



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]