Shell script som avslutter program

Shell script som avslutter program

Innleggav Lukas » ons 25.03.2009 14:25

Jeg sikkerhetskopierer den interne disken min daglig ved hjelp av SuperDuper, midt på lyse dagen. Dette skjer med tidsinnstilling og jeg trenger et "shell script" som SuperDuper kan kjøre i forkant av kopieringen. Det skal gjøre følgende:

- Sette Parallels Desktop i Suspend-modus (så fremt det er åpent)
- avslutte Parallels Desktop

Jeg har forsøkt å søke litt i forumet, men vet ikke helt hva jeg skal søke etter ...

Er det mye hokus pokus å lage noe slikt? Er det noe jeg kan få til selv?

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Shell script som avslutter program

Innleggav ak » lør 28.03.2009 2:01

Kjenner ikke Parallels i det hele tatt, men de fleste virtualiseringspakkene tilbyr APIer for å gjøre slikt.

Det ser ut som om Parallels tilbyr Python og C APier, jeg ville prøvd den første:
http://minime.parallels.com/desktop/v4/ ... ers_Guide/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Shell script som avslutter program

Innleggav Lukas » lør 28.03.2009 9:49

Takk, men den siden gikk rett over hodet på meg. Jeg skjønner nå at dette ikke er noe for reddharer!

Parallels gir også tips som i, likhet med ditt, nok er som perler for svin å regne:

There is a command-line utility called "prlctl" that can help automating Parallels Desktop 4 operations. Open Application->Utilities->Terminal and issue "prlctl" command to see what it can do for you. But I'd recommend to make experiments with some test VM first.

In particular, you can suspend your VM by issuing prlctl suspend "<your vm name>" command.


Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Shell script som avslutter program

Innleggav ak » lør 28.03.2009 14:30

Ok, det er jo bedre og burde bringe deg ganske langt.

Det første du bør gjøre er å kjøre dette programmet og se om du klarer å gjøre det du ønsker manuelt, dvs. stenge ned maskinen osv ved å prøve deg frem med kommandoer.

Ta vare på kommandoene som fungerer, så gjelder det å finne tilsvarende kommando for å kjøre backup med superdrive. Til slutt legger du dette i en tekstfil , og oppretter en tidsstyrt oppgave. Vet ikke om OS X har et GUI for det siste, eventuelt kan det legges i /etc/crontab

Står du fast så legg inn scriptet, så langt det harkommet, her.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 


Returner til Andre



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]