Sjekk systemtype i shell-script

Sjekk systemtype i shell-script

Innleggav ingeva » tir 17.07.2012 13:29

Jeg har lett etter en måte å få system-type (32-bit eller 64-bit) inn i en shell-variabel uten å måtte taste det inn, som jeg gjør i dag.

I samme slengen skulle jeg gjerne ha fått LABELen til en disk (i.e. systemdisken) inn i en variabel. Den må jeg også TASTE inn i dag.

Dette skal gjøres i en førstegangs oppdatering av et nyinstallert system, dvs. at det ligger ingen informasjon om dette i rotkatalogen (som jeg har funnet - uten relativt tungvint parsing av diverse filer).

Noen som kan/vet?

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Sjekk systemtype i shell-script

Innleggav ingeva » ons 18.07.2012 14:38

Vel - jeg har funnet svar på det første:

Kode: Merk alt
#! /bin/bash
# Find OS/processor type
if [ "$(uname -p)" = "x86_64" ]; then
  export Type='amd64'
else
  export Type='i386'
fi

Men LABEL til en disk (her: '/'-partisjonen) har jeg ikke funnet ut av.

Det er verd å nevne at dette skal brukes ved oppstart av et nyinstallert system, dvs. at det er ingen andre programmer tilstede enn det som ble lagt inn ved installasjonen. Altså kan vi ikke kjøre PHP el.lign, men vi KAN kjøre programmer som er lagt inn på en annen partisjon, og som fortsatt er kjørbare, pluss selvsagt shell-script.

Den første sektoren på en partisjon inneholder label, så det er to ting som trengs her:
1. Finne ut hva som er systemdisk (trenger ikke være /dev/sda1!), og
2. Finne label på den disken.

Dette skal brukes til å velge hvilke script som skal brukes ved førstegangs kjøring av et nyinstallert system.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 


Returner til Andre



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere