CSS skygge i IE6

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

CSS skygge i IE6

Innleggav DarkDog » tor 15.02.2007 11:10

Lager en webside der jeg har lagt på litt skygge på teksten for å få den fine finnishen på fonten, Men når siden vises i IE6 så vises ikke skyggen og teksten blir tynn og stygg. noen koder som jeg kan legge til å for å få skyggen til å fungere i IE6 også?

Ser egentlig ut at det bare er safari skyggen vises?
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Grandars » tor 15.02.2007 11:12

Bruk bilde i staden for tekst, så er du sikker på at alt blir slik du vil.

Dette funkar såklart dårlig dersom der er mykje tekst. I såfall vil skugge uansett øydeleggje lesbarheita.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav DarkDog » tor 15.02.2007 11:31

Har vurdert bilde. men det vil ødlegge ganske mye for SEO. Skyggen er egentlig ikke en skygge som ligger bak. mere en utvidelse av fonten på en måte. den blir extra bold. (vanskelig å forklare helt) Skygge fargen er samme farge som teksten. og fonten blir mye finere med skygge en uten skygge. :-)
medlem i 222 måneder
 

Innleggav decodex » tor 15.02.2007 11:34

Er dessverre kun Safari som støtter text-shadow-egenskapen i CSS enn så lenge. Firefox og Opera vil nok støtte denne om ikke altfor lang tid, mens Internet Explorer alltid vil være et mysterium mtp. når de kommer med oppdateringer og støtte for nye ting.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav skaugabr » tor 15.02.2007 12:08

du kan jo gjøre noe sånt:

Kode: Merk alt
#id {
  text-shadow: #777 2px 2px 2px; /* safari */
  filter: Shadow(color=#777, direction=140, strength=2); /* ie */
  height: 1em; /* man må sette høyde eller bredde for å få filter til å virke */
}


obs!: hvis kantutgjevning for skjermskrifter er satt til ClearType i Windows, så blir det ikke så fint...
medlem i 241 måneder
 

Innleggav DarkDog » tor 15.02.2007 12:57

EDIT åhh takk "skaugabr" det var jo kantutgjevningen som var feil. nå må jeg bare passe på at ingen har denne slått på. :-P

noen script man kan kjøre? (:)
medlem i 222 måneder
 


Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]