feedback på hjemmeside

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

feedback på hjemmeside

Innleggav rstange » fre 23.02.2007 10:58

Hei!

Hvet at flere av dere har erfaring med hjemmeside design og flere av dere jobber med dette. Så dere har en del mer erfaring enn meg, for å si det slik har jeg aldri gjort noen "serriøse" hjemmeside prosjekt. Nå derimot holder jeg på med en hjemmeside for et firma. Har jobbet med designet i 6uker (på siden av skolen), så nå begynner det å bli tid for feedback på jobben.

Hva er bra og hva er ikke bra?

Her er designet jeg har ut jobbet:

Bilde

Teksten er kun eksempel tekst og henten fra orginalsiden bare for å fylle ut. Menyen har jeg ikke "laget", men regner med dere ser hvor den skal plasseres (inni den tomme ruten øverst til venstre). Størrelsen er faktisk størrelse på siden.

orginal siden kan beskues her. (den har jeg ikke hat noe med å gjøre :-P )

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav NickFalk » fre 23.02.2007 11:27

Slett ikke halvgærn't det der.
Men, meny? Eller dreier deg seg bare om en statisk side?

Ser ikke poenget med den linjen nederst i hovedboksen. Bunnen av boksen gjør er jo et visuelt stengsel uansett, så denne linjen blir strengt tatt meningsløs.

Hva er den tomme ramma til høyre til?

Det ser ut som du har kuttet den nederste delen av skriften i overskriften...

Ellers er det vanskelig å uttale seg før man har forsøkt siden live, men rent visuelt ser det jo ganske så ryddig ut.

Brukerens avatar
medlem i 253 måneder
 

Innleggav rstange » fre 23.02.2007 11:39

La ikke merke til den linjen før du sa det, den skal selvfølgelig ikke være der. Kom med da jeg kopierte hovedinnholdet fra siden som er på nett nå.

Om du skjekker innom "orginal" siden så har de en meny der. "forside", "support", "produkter", "om oss", "kontakt" og "last ned". Den skal inn på siden.

Om du mener den tomme ramma til venstre så er det der menyen skal inn.

Hvet ikke hva som skjer med logoen (overskriften). :-!
Har en EPS fil fra Lundblad (de som laget logoen) som jeg bruker.

Foreløpig ønsker jeg mest kritikk på designet (altså det visuelle), har en del jobb igjen før jeg kan laste den opp på nett til "test". Regner med jeg kommer til å mase etter mer kritikk når den tid kommer. Dessverre har jeg ikke så mye tid til å jobbe med den, så det tar litt tid.

Har lite erfaring med dette. Har jobbet litt med HTML, så det er eneste erfaringen jeg har. Så jeg er nødt å lære meg hvordan jeg skal gjøre dette underveis. Derfor synes jeg det er greit med litt kritikk fra dere som har mer erfaring enn meg.

Andre er selvfølgelig også velkommen til å kommentere.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav NickFalk » fre 23.02.2007 12:05

Jeg er også litt usikker på hva det fargede feltet øverst i hver ramme er godt for? Hvorfor liksom?

Farger er jo pent, men det ser nesten ut som du forsøker å etterape et eller annet OS-grensesnitt. Da inneholder jo gjerne dette feltet en eller annen form for informasjon, her tar det (øyensynlig) bare plass og dét er det.

Er skillelinjen under overskriften nødvendig? I og med at alt annet innhold er inne i bokser, eksisterer det jo et visuelt skille allerede.

Brukerens avatar
medlem i 253 måneder
 

Innleggav iBjorn » fre 23.02.2007 13:08

Hei!

Vet ikke hva som skjer med logoen (overskriften).
Har en EPS fil fra Lundblad (de som laget logoen) som jeg bruker.


Det som skjer, er høyst sannsynlig at de som laget eps-en ikke har laget en ramme uten fyll- og strekfarge rundt logoen i Illustrator, og når du åpner filen i Photoshop har den riktignok gjennomsiktig bakgrunn, men det kuttes av ett piksel langs kantene. Du kan se det på prikken over i-en også.

Løsninger:
1. Har du Illustrator, åpne eps-en der, markér logoen, Eple+C, åpne Photoshop, Eple+N, sett ønsket størrelse, fargerom (RGB), gjennomsiktig og oppløsning 72 ppi, Eple+V og velg As Pixels i dialogen. Velger du As Path Layer mener jeg fargene forsvinner, men du kan jo prøve deg fram. Da skal du i alle fall enkelt kunne skalere logoen (husk å holde Shift+Alt inne for å skalere proporsjonalt fra midten) før du trykker Enter og logoen blir rastrert.

2. Har du bare Photoshop må du lage et nytt dokument som beskrevet over og velge Place fra Fil-menyen. Da får du opp en boks der du kan velge hvilken fil som skal plasseres. Skalering skal være likt som beskrevet ovenfor.

Begge disse metodene skal bevare det ytterste pikselet i logoen din.

Når det gjelder designet synes jeg sidebaren til venstre ser litt knuslete ut. Gjør den større. Få også innholdsboksen din til å strekke seg helt ut mot høyremargen. Ellers er det et behagelig fargeskjema du har valgt. Du kan jo alltids prøve å dra på litt mer med metning i fargene, logoen tåler det, men det er helt fint som det er og jeg liker at du tydeligvis skiller navigasjon fra innhold med fargekoding. Sørg for at lenker inne i tekst også er blå for å ha en logisk struktur. Når det gjelder bruken av punktlister er jeg for det første ikke sikker på hvorfor det er tankestreker foran noen av dem. Det er en god idé å skille eksterne lenker visuelt fra interne, men gjør det elegant og logisk. For det andre bør ikke "Vi leverer tjenester innenfor" være markert som listepunkt. Fjern dette. Jeg synes i tillegg at den grønne fargen i logoen er for veik til å komplettere det svarte. Det er ikke så stort problem i den store versjonen, men i den lille lenger ned ser den utvannet ut. Jazz opp metningen en smule, så blir det bedre.

Det ser ut som du har brukt Eurostile eller en lignende font i noe av teksten til venstre, noe som gjør at jeg antar at du vil lage dette som bilder. Det vil jeg fraråde. La mest mulig av det som kan være tekst være det. Da kan folk enkelt kopiere adresser etc uten å måtte skrive det av, pluss at dette også blir søkbart. I tillegg kan man forstørre/forminske teksten selv hvis man ser dårlig. Sånn sett er det best å ikke gå under 10 punkter på tekst, noe det kan se ut som du gjør under NORICOM. Sett heller tekst i prosent med utgangspunkt i body-teksten (100%). Mindre tekst? 90%! Overskrift 1? 160% etc.

Håper noe av dette kan hjelpe deg videre. :-)

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav rstange » tor 01.03.2007 21:14

btorbo: takk, synes logoen ble bedre nå.

Har også strukket "hovedvinduet" mer ut mot kanten. Vet ikke om det ble for dominerende? Eller om det er "luften" over som gjør det? Synes det ble noe rart?

Har også prøvd å fjerne streken under logoen, men vet ikke hva som er best? Med eller uten?

Føler også at det mangler noe til høyre, øverst? Det ble så tomt. Noen som har forslag til hva som bør gjøres her?

Når det gjelder fargene over "boksene" så synes jeg de bør være der. Det blir så "kjedelig" når jeg tar den bort. Poenget er jo å skape en liten OS følelse som du sier NickFalk.

Skal prøve å få teksten til "tekst" altså ikke som bilde. Jeg bare lurer litt om noen har tips til hvordan jeg bør gå fram når jeg skal lage en webside av dette?

Har fjernet innholdet i siden denne gangen. På forrige utkast var det ment som ett eksempel. Kopierte det rett fra den nå værende siden, som jeg som sagt ikke har noe med å gjøre. Annet at den er en inspirasjon.

Når det gjelder logoen og fargene er jeg ikke sikker på hva du mener? Er ett firma som har laget den, så den blir værende slik den er. Altså fargene. Når det gjelder copyrighten under noricom og størrelse på den så vil jeg jo ikke at den skal bli for framtredene.(?)

Har lagt ut de to alternativene jeg sitter med, blir glad for respons på hvilken jeg bør jobbe ut i fra og hva jeg bør gjøre med den. Altså forbedringen. Jeg er ikke helt fornøyd etter de siste endringene.

Takk!


Alternativ 1:
Bilde

Alternativ 2:
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Winston Smith » tor 01.03.2007 21:24

jeg vil si dette er på vei mot noe. men det blir kanskje litt vel statisk.

det jeg egentlig vil påpeke: for et forferdelig uheldig navnevalg fra dette firmaets side! hahaha. i-con.
medlem i 231 måneder
 

Innleggav rstange » tor 01.03.2007 21:32

Hva er galt med navnet?

Setter også pris på litt konstruktiv kritikk. Dette ble kort og sier meg nesten ingen ting?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav sortebill » tor 01.03.2007 21:49

I CON ... Jeg svindler eller noe? hehe

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav rstange » tor 01.03.2007 21:55

Var å en måte å se det på...

ingen som har noe å si om siden i stede? :-*

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav decodex » tor 01.03.2007 22:13

Bare noen kjappe inntrykk fra meg...

Synes at tekst i boksene til venstre ble litt vel smått. I tillegg synes jeg boksen som tilsvarer «Made on a Mac» er litt cheesy, og spesielt på en bedriftsside. Flytt det i det minste til bunntekst. Og jeg ville da heller hatt bunntekst helt i bunn, fremfor rett under «NORICOM»-boksen.

Ellers regner jeg vel med du skal få mer skikk på innholdet, siden du enn så lenge bare har kopiert det fra den nåværende siden.

Så litt tips angående fremgangsmåten for å omgjøre skissene til faktiske nettsider:

1. Start med grunn-strukturen i HTML. Foruten det sedvanlige (DOCTYPE, title-element, meta-elementer) så tenker jeg på å definere de forskjellige blokkene med innhold du har, i rekkefølgen som er naturlig å lese de i (ikke tenk på designets layout), med semantisk riktige elementer (overskrifter, meny som lister osv.).

2. Legg inn litt standard-innhold i de forskjellige elementene, så du får noe å legge designelementene rundt.

3. Lag bilder for de forskjellige designelementene og logoer etc. Bruk hensiktsmessige formater (i ditt tilfelle hovedsakelig GIF/PNG), og bruk «Save for Web»-funksjonen i Photoshop.

4. Få på plass designelementene med CSS og bygg videre med typografiske justeringer osv... Dette er kanskje den mest kompliserte delen, men jeg avventer heller med tips/råd om dette til du er kommet så langt :)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav haartufs » tor 01.03.2007 22:18

NickFalk skrev:Jeg er også litt usikker på hva det fargede feltet øverst i hver ramme er godt for? Hvorfor liksom?


Kanskje fordi det ville ha sett ganske tomt ut uten den?
Synes denne "less is more" tankegangen går litt langt noen ganger. Noen ganger må det faktisk være lov til å legge inn litt "eye-candy".

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav rstange » tor 01.03.2007 22:30

decodex: Nå er denne boksen "How did they do that" ett ønske fra firma. Den er der på orginalsiden også. (Håper dere titter innom der? http://www.i-con.no ). Så jeg regner med den blir der den er. Kanskje noen endringer, det ser "trangt ut" der. Så mulig jeg gjør noe med det. Når det gjelder teksten er vel eneste mulighet å forstørre boksene litt? Har kanskje litt å gå på i den boksen med adressen.

Ellers er det ikke noe "kopiert" fra nåværende side i "skissene" mine lengre. Dette gjalt kun hovedruten i første skisse. Bare for å fylle på med noe.

Jeg har sett på de to alternativene opp mot hverandre en stund nå og begynner å like nr2 bedre og bedre. Ingen av dere som nevner noe om hvilken som ser best ut?

Uansett trenger jeg litt "tips" til hva jeg bør jobbe videre med? Som sagt føler jeg at det mangler noe øverst til høyre, hva kan jeg legge til her?

haartufs: "less is more" er noe jeg jobber ut ifra, noe som vises. For det er jo ikke mye på siden? Den er ren og enkel (synes jeg da). Er enig i at det kan fort bli mye "less is more" tanke gang. Prøver å holde meg til en mellomting. Synes selv at fargene MÅ være der. Selv om de ikke har noen funksjon. "Eye candy" som du sier.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav decodex » tor 01.03.2007 22:43

Joda, jeg så at «How did they do that»-boksen også var på den nåværende siden, jeg sa bare min mening om den og dens prominente plassering - kunne jo være du hatt litt å si i den saken også når du først redesigner ;)

Når det gjelder størrelsen på boksene til venstre, så kunne du nok gjort de litt bredere, og dermed også fått bedre plass inni de til innholdet.

Jeg foretrekker vel også alternativ 2 av dine skisser. Jeg synes derimot ikke det mangler noe øverst til høyre nødvendigvis. Før man begynner å vurdere luft slik bør du vel da også skissere menyen og litt innhold som er tilrettelagt.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav petterandreas » tor 01.03.2007 23:01

Bra prossess på denne siden din da ;)
Og ja, endring nr 2 er MYE bedre. Gjorde seg bra med mindre skrift og mindre mellomrom ned til menyen osv.
Men hva med en difus bakgrunn langt bak i det fjerneste?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Neste

Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]