feedback på hjemmeside

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Innleggav rstange » tor 01.03.2007 23:10

Har fjernet hele "how did..." boksen. Hmm, siden ble litt "lettere" nå synes jeg. Den ble så trang og tung på en måte? Har også lagt til første utkast til menyen. (Har jobbet med den litt på siden av designet). Krasjer grønn fargen med det blåe?

For de som vil teste menyen i virkeligheten: http://www.i-con.no/icon_ny/
Dette er bare ett utkast for å få en følelse med hvordan den skal se ut/oppføreseg. Så den er enda under "konstruksjon". Mulig det skal fjernes noen knapper og legges til noe etterhvert. Hvordan er skriftstørrelsen? For stor? Eller Passe? Jeg synes den ble veldig stor, men det har kanskje noe med at de andre skriftene er veldig små i forhold?



Bilde


petterpus: Kan sikkert prøve noe der, har du noen forslag? :-)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav NickFalk » tor 01.03.2007 23:29

Kjøper i og for seg tanken om at ting kan bli for enkelt slik at det blir kjedelig i stedet for sofistikert. Det er en vanskelig balansegang og jeg skal ikke påstå å sitte på noen fasit.

Grunnen til at jeg reagerer på de fargede feltene er først og fremst at de ser ut som felt. Altså et område som skal inneholde informasjon når de er så klart avgrenset fra resten av "vinduet" som de er nå. For meg blir det dermed et element som faktisk virker forstyrrende - det er jo uansett en godt utgangspunkt å forme designet med en klar tanke/filosofi i bunnen, snarere enn at det ser "kult" ut.

(Nå kan jo i og for seg denne "OS-looken" være på sin plass i og med at det dreier seg om et datafirma).

Forsøkte og fjerne fargene og for meg funka det finfint. Det er selvfølgelig en stor grad av subjektivitet i det hele også.
Bilde
er en variant som i mindre grad skiller ut "fargelegginga" som et separat element, men snarere gjør det til en del av vinduet. Synes det funker ganske bra i hovedvinduet i og med at det gir en avslutning på bunnen av siden som matcher toppen visuelt...
Sist endret av NickFalk den tor 01.03.2007 23:37, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 253 måneder
 

Innleggav decodex » tor 01.03.2007 23:30

Synes det grønne og blå passer fint sammen, og menyskissen var ikke dum den. MEN, jeg liker ikke idéen om å bruke Flash til menyen for en slik ekstra effekt. Du kan fint ordne at teksten i menyen blir stilt litt lengre til høyre når musen beveges over de med ren CSS (altså, uten animasjon da, men den synes jeg var unødvendig). Derimot bør ikke teksten skyves så langt til høyre som i Flash-eksempelet ditt.

Ikke meningen å være krass her, men Flash-menyer har jeg en sterk aversjon mot (ikke Flash i seg selv i utgangspunktet) :)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav kimiko » tor 01.03.2007 23:34

Helt enig.. tror menyen hadde vært mer brukervennlig og "semantisk riktig" etter min mening om du bruker HTML + CSS istedenfor Flash. Dessuten er en ren HTML meny litt enklere å bygge ut på sikt. :)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav rstange » fre 02.03.2007 0:53

Hva er ulempen med å bruke flash da?
Vet om muligheten med CSS, rollover image er vel en mulighet.
Nå er jo ikke dette noen avansert flash meny, så utbygging av den er vel egentlig lett. Så det overlever jeg.

De går veldig langt til høyre nå, skal selvfølgelig ikke gjøre det.
Føler at skriften er alt for stor? Menyen kommer for godt fram?

NickFalk: Ser poenget ditt, men er enda ikke helt enig. Det utkaste du har laget ser jo greit ut, men jeg føler det blir for enkelt? Ser ut som en hjemmeside rettet mot små barn. Ikke for å være vanskelig, men jeg synes at fargene bør være der. De gjør noe med intrykket på siden.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav DarkDog » fre 02.03.2007 1:04

et problem med flash kan oppstå i ie6. Sleit selv sinsykt med at det komme en ramme rundt selve flashen så en må aktivere selve flashen før en man kunne trykke på menyen. Ikke i alle versioner men var noen oppgdateringer som innehold denne feilen. og det er noe drit å finne kodene for å fjærne dette.


Men selv så liker jeg flash godt, får litt liv liksom. Men synest med fordel at hover efekten på flash menyen kunne kjørt teksten en smule mindre til høyre. bir litt voldsomt liksom. Men eller så likte jeg sidene godt. jeg er av dem som liker rene, lyse og oversiktelige sider. Dette falt helt i min smak!!
Sist endret av DarkDog den fre 02.03.2007 3:22, endret 1 gang
medlem i 222 måneder
 

Innleggav kajac » fre 02.03.2007 1:09

notis: Con betyr bla. svindel på engels. Kanskje du skulle bytte navn?

Det har vært tatt opp nok ganger allerede. - kolby

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav decodex » fre 02.03.2007 1:33

Ulempene med å bruke Flash til meny?

- Det finnes de som av prinsipp fjerner all Flash / ikke har Flash-plugin installert
- Det finnes de som ikke bruker grafiske nettlesere
- Det er irriterende om man vil kopiere linken til et menyvalg, eller åpne et menyvalg i en annen fane/side

Og man kan komme frem til flere ulemper. Meny/navigasjon er noe av det sentrale på et nettsted, og bør ikke gjemmes bak unødvendige teknologier rent for den visuelle effektens skyld. Rollover-bilde vil jeg heller ikke anbefale, med alle muligheter enkel CSS gir deg (med mindre du _virkelig_ har behov for en spesiell font eller effekt på teksten).

DarkDog: Problemet med aktivering av Flash-filmer kom etter en patent-disputt. For å unngå dette kan man skrive Flash-filmen til dokumentet via JavaScript (se f.eks. SWFObject for løsning med mer info). Flash har derimot ellers ingenting med JavaScript (regner med du ikke mener Java) å gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav DarkDog » fre 02.03.2007 3:20

ja sorry skreiv feil nederst der! mente jo flash :-)
Jeg og en kammerat og jeg har sliti noe jævelig med å løse dette problemet.. Alt så så dritbra ut i safari, opera og firefox. men i ie6 fikk vi disse rammene..
Vi fant jo løsningen som fungerte etter hvert. men fant ganske mange løsninger først som ikke fungerte for å si det slik. Men gleden ved å løse det blir jo desto større jo lenger man sliter med problemet.

Edit: For å ikke skryte på meg så var det kameraten min som tilslutt fant den riktige løsningen.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav NickFalk » fre 02.03.2007 8:41

rstange skrev: NickFalk: Ser poenget ditt, men er enda ikke helt enig. Det utkaste du har laget ser jo greit ut, men jeg føler det blir for enkelt? Ser ut som en hjemmeside rettet mot små barn. Ikke for å være vanskelig, men jeg synes at fargene bør være der. De gjør noe med intrykket på siden.

Du skal selvfølgelig ikke ta mine råd hvis de strider mot din egen estetiske sans.

Min hovedinnvending er ikke først og fremst mot bruken av farger men måten det er gjort på. "OS-looken" (i mangel på et bedre navn) hinter om at de fargede feltene byr på en eller annen form for funksjonalitet. Denne funksjonaliteten eksisterer jo ikke og da blir det for meg en distraksjon.

Utkastet mitt er ikke spesielt vakkert, det var gjort mest for å peke på at du kan beholde farger som element, uten at det ser ut som et navnefelt i et OS-vindu.

Om det er for enkelt skal ikke jeg si noe om, et av mine favorittsitat er "Ting bør være så enkelt som mulig, men ikke enklere" og det sier jo kanskje litt om meg.

Det er jo uansett du som er den bærende kreative kraften i dette prosjektet og du skal selvfølgelig ha den luksusen det er å plukke opp og forkaste de innspillene du får som du selv ønsker. :)

Brukerens avatar
medlem i 253 måneder
 

Forrige

Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]