valg av texeditor

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

valg av texeditor

Innleggav ArneØ » man 06.08.2007 23:34

Jeg har så vidt begynnt å leke litt med HTML og CSS, og er interesert i om noen kan komme med innspill på hvilke programmer de liker å skrive i. Har sett litt på Coda fra Panic å det ser jo unektelig pent ut. Jeg har også gode erfaringer med Transmit fra samme utvikler. I tillegg har jeg hørt mye bra om både TextMate og BBEdit.
Er det noen som kan komme med noen innspill og erfaringer og evt. anbefalinger til en som såvidt begynner å leke litt med HTMLkoding?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav GeneralCody » tir 07.08.2007 0:05

Jeg synes Smultron fungerer fint.
Dessuten er den gratis...

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav desafio » tir 07.08.2007 0:06

Bruker som regel bare Dreamweaver :)

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav GeneralCody » tir 07.08.2007 0:16

Dreamweaver er et glimrende program, men kanskje litt "overkill" for å leke seg litt med HTML/CSS, også prismessig...

Jeg bruker selv Dreamweaver, men det er til dynamisk webdesign...

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav postlogic » tir 07.08.2007 12:48

Jeg bruker utelukkende TextMate. Det er en ren editor, ikke en IDE eller liknende, men tilbyr ganske gode plugins (bundles) som tilbyr utvidet funksjonalitet avhengig av hva slags språk eller annet du vil drive med.

Du kan også forhåndsvise HTML-sider og slikt i TextMate, samt se på filene i en browser. Alt dette er tilgjengelig via enkle kommandoer.

Anbefaler deg egentlig å se på noen av screencastene på http://www.macromates.com/ og gjøre opp din egen mening.

Kjenner dessverre ikke mye til andre editorer, men TextMate gjør alt det jeg har bruk for når det gjelder mye utvikling, innen C, HTML, PHP og LaTex, m.m...

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav DarkDog » tir 07.08.2007 12:54

etter jeg bestemte meg for å lære meg html/css koder så har jeg kun brukt textmate. den er så god og bra. spes sammen med cyberduck. den gjør det til en drøm å editere allerede eksisterende sider via ftp..

textmate koster noen kroner, (ikke mye) men anbefalest på det sterkeste. sett deg inn i pluggin og ymse ekstra funskjoner så har du et verktøy som er utrolig bra.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav PowerBook » tir 07.08.2007 15:21

Smultron x2
medlem i 243 måneder
 

Innleggav csharp » tir 07.08.2007 15:39

Jeg liker også TextMate, men et alternativ som er gratis er jo Nvu.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav OleB » tir 07.08.2007 15:53

Jeg foretrekker helt klart TextMate. Ypperlig program, og fungerer til stort sett alle språk gjennom bundles.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav jervi » tir 07.08.2007 15:59

Smultron x3
    Innebygget støtte for svært mange språk (syntax-coloring)
    Gratis
    Tabs

Brukerens avatar
medlem i 255 måneder
 

Innleggav postlogic » ons 08.08.2007 9:15

jervi: Husk at støtte for flere språk ikke er det samme som syntax-highlighting.

God støtte vil si at den tilbyr utvidet funksjonalitet rundt valgt språk.

For eksempel med HTML: Open/close tags, kommenter ut, legg til CSS, ordne lister, osv..

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav jervi » ons 08.08.2007 9:32

OK, da prøver jeg på nytt ;)
Den har i tillegg til det jeg skrev i forrige post også live HTML-visning, så du kan se hvordan det du skriver ser ut, den auto-closer tags og har delvis støtte for autocomplete. Det er ikke på linje med f.eks. Dreamweaver e.l., men så er programmet gratis også da.
Hva du bør velge kommer selvsagt an på behovet - Smultron er ikke så mye mer enn det det gir seg ut for å være, trenger du en fullblods IDE så velg noe annet...

Brukerens avatar
medlem i 255 måneder
 

Innleggav NyZeta » ons 08.08.2007 9:51

Jeg har egentlig alltid foretrukket BBedit.. Fordi om det ikke er gratis

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav grandiflora » ons 08.08.2007 9:55

BBEdit her også. Som studentversjon kostet den faktisk bare drøye 300. Ellers så er imponert over TextMate - den har en del fikse greier.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav segrov » ons 08.08.2007 11:14

Jeg bruker SkEdit.

Fantastisk editor med alt du trenger for web: php, css, (x)html, og med en funksjon som automatisk gjør at html-koden validerer.

http://skti.org/skEdit_features.php
medlem i 255 måneder
 

Neste

Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]