Java, Html og andre gøyale ting på nettsider

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Java, Html og andre gøyale ting på nettsider

Innleggav Audio Technica » tor 30.08.2007 20:56

Litt usikker på hvor jeg kan poste dette, men fant ut at uvikling er det greieste.
Jeg har fått mitt første virkelig seriøse oppdrag, og dette er å lage en nettside for en som driver et spa senter. Hun har ikke vært så mye på nett før, så vet veldig lite, og som nybegynner synes hun det selvfølgelig er veldig gøy med somerfugler, ting som lager mange lyder, bevegelse o.s.v.
Jeg vil selvfølgelig at kunden skal bli så fornøyd som mulig, så hun skal få det som hun vil.
Spørsmålet mitt er vel egentlig om noen vet om noen gode java apps, html tags eller slike ting for å gjøre en side litt ekstra kul? Jeg er fullt klar over marquee og sånne ting, og det er selvfølgelig uaktuelt.
Burde jeg lære meg flash for å drive med nettsider nå, og er dette vanskelig?
Finnes det noen liknende ting som Lightroom, som er veldig bra? Da med andre funksjoner.

Dette innlegget skle helt ut. Men supert om noen vil svare :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav datagutten » tor 30.08.2007 21:16

Hold deg langt unna flash. Flash er til animasjonsfilmer o.l., ikke til websider.
Ellers er det du nevner og det hun ønsker, noe av det som irriterer vettet av de fleste over 13 år.
Gode websider etter min mening har et nøytralt design, uten for mye som blinker og hopper.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Polymorph » tor 30.08.2007 21:31

Enig.

Flash er fancy, men veldig, veldig lite brukervennlig hva nettsider angår.

Det er viktigere å gjøre brukervennlighet pent, enn å ofre brukervennligheten for purtyness.

De største problemene med Flash:

1) Du kan ikke bruke browserens Back-buttton for å gå tilbake
2) Du får ingen historikk over nettsidens lenker, og kan dermed ikke bookmarke et spesifikt område
3) Ingen søkemotorer kan indeksere siden. Ingen vil finne den med mindre de vet om adressen.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Audio Technica » tor 30.08.2007 21:49

Men enkelte elementer, som f.eks bare menyen i flash kan være kult, kan det ikke? Det går ikke utover brukervennligheten heller, tvert imot?
Skulle vært en preset eller en meny man kan laste ned..

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav iBruker » tor 30.08.2007 21:56

Nei, en meny i Flash er jo bra. Eller så kan du jo bruke CSS :-)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Widget » tor 30.08.2007 22:13

Kan ikke si jeg er enig. Nei til Flash meny. Når man sammenligner en meny i flash og en i HTML, CSS og javaScript mener jeg at HTMLen vil se bedre ut. Og det er heller ikke alle som støtter Flash. Med HTML + CSS og javaScript vil det fungere hos alle, det vil se bedre ut og sist men ikke minst er det mye letter og endre.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Audio Technica » tor 30.08.2007 22:19

mulig du har rett. Jeg liker veldig godt Lightbox, og brukervennligheten og å kunne endre den lett er veldig bra. Det burde finnes noe liknende, bare andre funksjoner? Eller?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav Audio Technica » tor 30.08.2007 23:05

http://docs.jquery.com/Plugins

her fant jeg veldig mye fint!

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav csharp » fre 31.08.2007 0:07

Husk også at Java er noe helt annet enn JavaScript som jeg mistenker at du refererer til i åpningsinnlegget.

Skal du lage en skikkelig webside så vil jeg nok tro at du trenger en eller annen form for serverside skripting også, og da kan du bruke Java, enten som Servelets eller JSP-sider. Det er forøvrig mer utbredt støtte for PHP på diverse servere har jeg inntrykk av. Selv liker jeg godt å utvikle sider i ASP.NET, selv om det er Microsoft-greier. VS.NET er utrolig bra til slikt.
medlem i 218 måneder
 

Jakob Nielsen: Flash 99% bad

Innleggav iBjorn » fre 31.08.2007 0:20


Moderator
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]