Tilbakemelding på design

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

Tilbakemelding på design

Innleggav Lillefix » ons 05.09.2007 23:09

Har nå laget to utkast til hjemmesiden min hva design angår.
Noen kommentarer eller innspill? Om kodingen min også?

Forslag nummer en, inspirert fra en annen side, kunne kanskje lagt til en over skrift i banneret, men gidder ikke akkurat nå.. Kanskje litt blasse farger i banneret?
Forslag nr. 1

Forslag nummer 2, her synes jeg kanskje at stripene ble litt mye og fargene litt mørke... Eller for lite farger i hovedfeltet?
Forslag nr. 2

Takker for all innspill...
Sist endret av Lillefix den ons 05.09.2007 23:16, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav eirikaav » ons 05.09.2007 23:12

Må si jeg likte forslag 1 best. Det var et eller annet som sa nei på toeren. Hva koding angår skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har peling.
medlem i 216 måneder
 

Innleggav WZot » ons 05.09.2007 23:21

Jeg likte menyen på #2, men headingen på den er skikkelig slitsom for øyet. Hva med en hybrid mellom de to? Ville forresten satt en margin på innerste "boksen", der du har teksten (#tekst { margin: 5px; } for eksempel).

Hvorfor i all verden har du kommentert ut <body>-taggen?

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Sindresh » ons 05.09.2007 23:23

Én ting jeg vil påpeke er fonten du har brukt; Times New Roman er en fryktelig tekst å lese og er lite pen å se på. Jeg vil anbefale Myriad eller Helvetica, som begge er mye mer behagelige å lese, særlig for mennesker med dårlig syn!

Hva angår design på banneren, kunne du jo prøve å gjøre de diagonale stripene mindre fremtredende i versjon 2. Dersom du har laget den i PS regner jeg med at de ligger som et eget layer over den røde bakgrunnen? I så fall - prøv å skru ned opacity til linjene blir litt mer nøytrale.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Lillefix » ons 05.09.2007 23:24

Tenkte noen ville legge merke til body-taggen. Det er av dn enkle grunn at start-reklamen (Scroll heeelt ned og du vil se den...) Legger seg rett etter body-taggen, d.v.s. helt øverst, hvis den ikke finner body-tag legger den seg heelt nederst noe jeg synes er mye bedre...

Ellers skal jeg prøve å legge in margin slik du sa...

Ang, headingen, tenkte du header på forslag 1 satt inn i forslag 2?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Twinrehz » ons 05.09.2007 23:27

Personlig likte jeg ingen av sidene. Banneret skriker alt for mye, og passer i det hele tatt ikke inn. (Nummer to passet i grunn best, men gjerne kutt ut stripene).

Linjene rundt det hele gir et rart preg. Om du absolutt vil ha linjer rundt, bruk i det minste padding for å skape litt luft, litt pusterom.

Hva koden angår, vil jeg påstå at du har valgt standarden litt rart, samt virker det som at du ikke er helt sikker på hva du driver med (mulig jeg tar feil). Men i alle fall, du bruker 4.0 transitional, noe jeg syns er et rart valg siden det finnes nyere og bedre valg. Videre i koden vil jeg si at jeg stusser på bruken av tabeller. Tabeller skal brukes til tabulære data, ikke til å bestemme hvor ting skal stå hen, det kan du gjøre på enklere og mer effektive måter, som også gjør koden lettere å lese.

Som oppsummering vil jeg anbefale deg å sette deg litt mer inn i XHTML, samt å kikke litt på andre sider og få litt inspirasjon. Kan blant annet anbefale http://www.csszengarden.com som referanse på stilfullt design. Merk at designene du finner der er MEGET avanserte og laget av folk som virkelig vet hva de driver med, men siden funker bra som inspirasjon, og du kan få noen ideer derfra. Men jeg syns at det du har begynt på lover godt, og kan bli enda bedre! ;) Bare fortsett å eksperimentere, så blir det nok en praktfull side til slutt!
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Lillefix » ons 05.09.2007 23:49

Linjene rundt det hele gir et rart preg. Om du absolutt vil ha linjer rundt, bruk i det minste padding for å skape litt luft, litt pusterom.

Uten helt å vite hvorfor liker jeg linjene, de gir et slags definert område til , teksten og leder deg nedover siden. Når det er sagt noen alternativer til dette i css uten tabeller?

Hva koden angår, vil jeg påstå at du har valgt standarden litt rart, samt virker det som at du ikke er helt sikker på hva du driver med (mulig jeg tar feil). Men i alle fall, du bruker 4.0 transitional, noe jeg syns er et rart valg siden det finnes nyere og bedre valg.

Helt riktig, jeg vet ikke helt hva jeg gjør, jeg har lært html ved å se gjennom guider på nettet uten å være klar over at det var flere standarer. I tilleg har koden vært inspirert av andre sine sider igjen uten å være klar over forskjellene. Hva 4.0 trasitional angår var det bare en linje jeg puttet inn i scriptet for å få den validert en gang i tiden. Har du en link hvor det står om forskjellene, html og xhtml, og fordelene?


Videre i koden vil jeg si at jeg stusser på bruken av tabeller. Tabeller skal brukes til tabulære data, ikke til å bestemme hvor ting skal stå hen, det kan du gjøre på enklere og mer effektive måter, som også gjør koden lettere å lese.

Igjen er dette min skyld, jeg prøvde tabeller en gang og fant ut at det var greit. Nå i ettertid har det virket mye vanskeligere å bruke css til det samme, men du kan kanskje motbevise meg?

Kan blant annet anbefale http://www.csszengarden.com som referanse på stilfullt design.

Dette så interessant ut, må sette meg mer inn i dette...

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tor 06.09.2007 0:23

Det er veldig mye å gjennomgå, og det er vanskelig å forklare noe uten at det blir for avansert.

For å summere det enkelt opp: tabellene erstatter du med noe som heter div, etter at du har lest igjennom det som står om XHTML på disse sidene:

http://www.htmldog.com
http://www.w3schools.com

Når du har lest deg igjennom avdelingene for CSS og XHTML burde du ha en grei forståelse for hvordan du gjør det, både enklere og lettere å oppdatere. All annen informasjon du trenger står også på de sidene.

Emnet koding er så omfattende at det er nesten umulig å fortelle alt i en post uten å ende opp med å skrive egen guide, så jeg håper du benytter deg av disse sidene, men likevel fortsetter å stille spørsmål her. Om det er noe du skulle lure på, er det bare å sende meg en PM (eller 20 ;) ), og spørre her i forumet. :-)

Jeg vil i alle fall være glad for å kunne hjelpe deg når du skulle trenge det!

Sindresh skrev:Én ting jeg vil påpeke er fonten du har brukt; Times New Roman er en fryktelig tekst å lese og er lite pen å se på. Jeg vil anbefale Myriad eller Helvetica, som begge er mye mer behagelige å lese, særlig for mennesker med dårlig syn!

Har aldri skjønt hva det er som er så galt med Times New Roman. Slik jeg ser det er den penere enn Myriad, og ikke noe særlig vanskelig å lese eller ubehagelig å se på. Har spurt andre steder, og eneste forklaringen jeg fikk var at folk måtte bruke det i innleveringer på skolen, så de hatet den av den grunn. (:)
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Sindresh » tor 06.09.2007 16:49

Grunnen til at Times New Roman ikke er en god font å lese er bla. på grunn av seriffene som brukes, og at spacingen ikke er spesielt god. Kanskje en av de mange grafiske designerne eller grafikerne her på mac1 kan komme med et mer utfyllende svar. Typografi er tross alt et eget fag!
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tor 06.09.2007 17:01

Liten vits i å prøve å forklare, jeg skjønner meg ikke på dette med seriffer :-!
medlem i 224 måneder
 

Innleggav WZot » tor 06.09.2007 18:44

Serifer er ganske enkelt de "taggene" man har på fontene. Se for eksempel på forskjellen mellom Times New Roman og Verdana.

Utifra det har man serif-fonter (med "tagger") og sans-serif (uten "tagger").

Som sagt tidligere, serif fonter er som oftest lettere å lese.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 


Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron