<select> i Safari

Diskuter dine og andres prosjekter. Alt fra Widgets til programmer.

<select> i Safari

Innleggav segrov » man 10.09.2007 16:52

Jeg ønsker å kunne formatere utseendet på en drop-downmeny ved hjelp av CSS, men safari får ikke med seg endringen for den han slike "apple"-knapper.

http://filer.nucleus.no/select_meg.html

Se i safari og firefox så ser dere hva jeg mener.

Kode: Merk alt
CSS
<style>
.valgt {background: green; }
</style>




HTML
<select>
<option>1</option>
<option>2</option>
<option>3</option>
</select>



Kan jeg få dette til å likt med Firefox i safari?
medlem i 255 måneder
 

Innleggav decodex » tir 11.09.2007 3:41

Sett formateringen på selve SELECT-elementet, og ikke ett spesifikt OPTION-element. I ditt eksempel, endre CSS til:

Kode: Merk alt
#Hei { background-color: green; }


Merk at det kun er Safari 3 som støtter stilisering av skjema-elementer, ikke Safari 2.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav segrov » tir 11.09.2007 9:05

Takk for tips, men det blir desverre ikke bra nok.

Jeg lurer på om jeg skal lage en vanlig drop-downmeny på "gamle-måten", basert på en div/liste med css-styling i stedet. På den måten får vi mest kontroll.
medlem i 255 måneder
 

Innleggav Grandars » tir 11.09.2007 9:36

Såvidt eg veit, eg det ikkje mulig å endre utsjånad på buttons og select, radiobutton checkbox of form-field i Safari. Fins eit par tweaks for form-fields, men eg har ikkje sett triks for å endre dei andre.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav segrov » tir 11.09.2007 9:51

Egentlig er det jo en god ting med en konsekvent look på alle slike felt.

Men nå ønsker jeg å markere et element i drop-down-menyen som valgt, og uten å få dette til, blir det en dårligere brukeropplevelse for mac-brukerne.
medlem i 255 måneder
 

Innleggav kolby » tir 11.09.2007 10:09

Det er jo en hake på det valgte elementet i Safari? Eller tenker du på noe annet?

Å gi den noe CSS er umulig i Safari 2, men med Safari 3 bruker den endelig den nyere versjonen av WebKit som tillater litt mer fleksibilitet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 255 måneder
 

Innleggav segrov » tir 11.09.2007 10:38

Ja, jeg tenker på litt mer info i selve dropdownen.

Haken markerer bare hvor allerede er i menyen, men når man skal bruke denne drop-downen til å velge en status og deretter trykke "ok", så vil haken være misvisende før man har trykket "ok".

Jeg har løst behovet ved å endre designet i stedet... Surt med tanke på mitt super-flott design(hehe), men det viktigste er jo å være tydelig overfor brukeren.
medlem i 255 måneder
 


Returner til Utvikling på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]